200 hovorů denně vyřídí policisté v druhém největším operačním středisku v republice

Integrované operační středisko Policie Jihočeského kraje přijímá tísňová volání i zprostředkování komunikaci mezi samotnými policisty
Integrované operační středisko Policie Jihočeského kraje přijímá tísňová volání i zprostředkování komunikaci mezi samotnými policisty

Je v provozu 24 hodin denně a sbíhají se tam hovory na linku 158 i veškerá komunikace jihočeských policistů. To je Integrované operační středisko Policie Jihočeského kraje. Slouží zde 77 policistů a policistek, kteří ročně odbaví zhruba 80 tisíc hovorů.

Jihočeské operační středisko třetím rokem funguje na Lannově třídě v Českých Budějovicích. „Sál má rozlohu 357 metrů čtverečních, je druhý největší v republice. Je akusticky odhlučněn, aby se jednotliví pracovníci navzájem nerušili. Máme tu 14 stolů, čtyři jsou pro linky tísňového volání a ostatní pro řízení policistů ve výkonu služby,“ ukazuje vedoucí Richard Völfl.

Na lince tísňového volání přijmou jihočeští policisté zhruba 200 hovorů denně. „Dneska bylo nejvíc dopravních nehod, protože napadl sníh. Pak také vloupání do vozidel, to je tady v Českých Budějovicích obvyklé,“ říká policista ve službě Radim Bodnár.

Nejtěžší podle něj je okamžitě se rozhodnout, jak je daná situace závažná. „Často to z toho oznámení není patrné, lidé se nedokáží vyjádřit, co se na místě děje. Pak je těžké rozhodnout, kolik hlídek tam poslat. Někdy je náročné vůbec ty lidi najít, nedokáží říct, kde jsou, nebo ten hovor trvá jenom chvíli,“ dodává.

Kromě přijímání tísňových volání operační středisko také zprostředkovává komunikaci mezi samotnými policisty. „Veškeré informace, které sem přijdou, předáváme hlídkám. Víme, kde ty hlídky jsou. Jsme takoví dispečeři,“ popisuje Pavlína Žofková.

Jako žena je na operačním středisku v menšině. „Pracuje tady celkem 77 policistů, z toho osm žen. Samozřejmě je to málo. Já jsem zastáncem žen na operačním středisku, říkám, že žena je multifunkční a dokáže zvládat více činností, ale bohužel policistek je ve výkonu služby méně,“ připouští Richard Völfl.

Podle Pavlíny Žofkové má práce na operačním středisku plusy i mínusy. „Plus je, když vám někdo poděkuje, když někomu pomůžete, slyšíte, že jste ho uklidnili. Mínus je, když nedokážete po telefonu a po vysílačce pomoci kolegům nebo někomu, komu je ubližováno. Pak si říkáte, jestli jste něco neudělali špatně,“ komentuje.

Všechny díly pořadu Co dělají najdete ZDE.