Známé/Neznámé aneb Unikátní pánská jízda a objevná výprava do dějin české pop music

22. srpen 2021

„Mým primárním záměrem u těchto výběrových alb je představit známé interprety v poněkud neznámých polohách a zároveň přinést nahrávky s kvalitními písněmi, které se skrývají i v archivech Českého rozhlasu, České televize a které doposud nespatřily světlo světa.  A také vedle toho chci představit interprety, kteří v současnosti už nejsou tak populární nebo jejich jména už nejsou známá.“

To jsou slova vydavatele Tomáše Padevěta, který letos připravil pro příznivce starší české pop music další zajímavou kompilaci z cyklu Známé/Neznámé. Zatímco v předcházejících dvou dílech s většinou nevydanými snímky dal přednost něžnému pohlaví, v třetím letošním dostali prostor pánové.

A sestava žijících, ale bohužel i již odešlých česko(slovenských) zpěváků je bezpochyby zajímavá: Milan Drobný, Petr Němec, Karel Hála, Karel Černoch, Petr Spálený, Pavel Novák, Václav Neckář, Dušan Grúň a Jiří  Štědroň.

Od každého z nich jsou na albu tři písničky, s výjimkou Dušana Grúně, jenž má ještě jeden song navíc. A pár vpravdě interesantních „známých/neznámých“ ukázek přinášíme v pořadu Světla ramp – například v podání Karla Černocha předělávku slavné balady černošského soulmana Otise Reddinga (Sittin' On) The Dock of the Bay pod názvem Sedím tu jen tak a vím svý nebo nahrávku Petra Spáleného a Tanečního orchestru Československého rozhlasu Nejsem žádnej mnich (původní název Jukebox Man z repertoáru amerického countryového zpěváka Dicka Curlesse).

Čtěte také

Tomáši Padevětovi se podařilo vypravit už jiné pozoruhodné a citlivě pojaté, v dnešní době ojedinělé soubory archivních klenotů třeba Evy Olmerové, Hany Hegerové, Marty Kubišové, Jiřího Šlitra nebo Apollobeatu Jana Spáleného.

Fanoušky historie domácí populární hudby obohatil ohromujícím několikadílným kompletem snímků orchestru Karla Vlacha, ale také úctyhodným boxsetem Země československá – 100 republiky písních, unikátním dvojalbem českých Protestsongů nebo CD se vzácnými nahrávkami z Bratislavské lyry 1969.

Jinak se Tomáš Padevět věnuje výtvarnému umění a grafickému designu a dlouhodobě spolupracoval s Mezinárodním filmovým festivalem Karlovy Vary, Febiofestem nebo Supraphonem.

autor: Jiří Kasal
Spustit audio

Související