Z Budějovic přes Lišov do Třeboně vlakem? Plánovali to 80 let, ale nedokázali se dohodnout

Kolem roku 1910 byla poněkud předčasně vydaná pohlednice zobrazující město Lišov z vlakového kupé. Železnice se tu ale nakonec nikdy nepostavila
Kolem roku 1910 byla poněkud předčasně vydaná pohlednice zobrazující město Lišov z vlakového kupé. Železnice se tu ale nakonec nikdy nepostavila
Železniční trať z Českých Budějovic přes Lišov do Třeboně patří mezi neuskutečněné projekty, o nichž se dochovaly důkazy v archivu. Trvalo 80 let dohadů, vyměřování, projektování a jednání, než se projekt definitivně zhroutil.

O stavbě trati se začalo uvažovat asi v roce 1864, projekt definitivně padl v roce 1946. „V různých fázích vzniklo několik variant trati včetně různých trakcí. Ve hře byla i elektrická železnice projektovaná Křižíkem, ale nedohodli se. První električka tak nakonec vede z Bechyně do Tábora,“ připomíná Daniel Kovář, ředitel Státního okresního archivu v Českých Budějovicích.

Jeden z pokročilejších plánů pochází z počátku 20. let, kdy bylo rozpracováno několik variant. „Podle asi nejvážnější varianty měla železnice vést přes Rudolfov. To vítal rudolfovský starosta, protože by se zvýšil ruch ve městě, ale zase se to nelíbilo armádě, protože by trať vedla přes muniční sklady,“ popisuje Daniel Kovář.

Druhou variantou byla severní trasa. „Tam zase bylo celkem liduprázdno, vedla skrz lesy, takže neměla moc zastánců mezi zástupci obcí. Loboval za ni ale kníže Schwarzenberg, protože tam měl lesy a sliboval si od toho lepší možnosti pro odbyt dřeva,“ vysvětluje ředitel archivu.

Uvažovalo se také o jižní trase přes Dobrou Vodu. „Na Dobré Vodě by asi za ni byli rádi, protože by si polepšili jako lázeňské místo,“ dodává Daniel Kovář.

Kudy povede a kdo to zaplatí? Na těchto otázkách projekt ztroskotal

Právě neshody týkající se trasy byly jedním z důvodů, proč projekt po mnoha letech zůstal jen na papíře. Každému ze zainteresovaných se líbila trasa, která by vedla přes jeho obec a nechtěl platit trasu, která by vedla jinudy.

Ředitel Státního okresního archivu v Českých Budějovicích Daniel Kovář ukazuje plány na stavbu železnice z Budějovic přes Lišov do Třeboně

Dále plány ztroskotaly na technických potížích a samozřejmě otázce peněz. „Nebylo možné se dohodnout, kdo všechno se bude podílet na financování, protože do toho byly zainteresovány obce, okresy, bylo ustaveno jakési družstvo pro dostavení dráhy. Vždycky bylo něco přislíbeno a nakonec z toho sešlo,“ doplňuje Daniel Kovář.

Raritou ale je, že kolem roku 1910 vyšla pohlednice, která zobrazuje město Lišov při výhledu z vlakového kupé. „To je pěkný důkaz, jak vydavatelé pohlednic předběhli dobu. Někde v novinách si nejspíš přečetli, že má vést železnice přes Lišov, a tak v předstihu vydali pohlednici,“ komentuje ředitel archivu.

Nutnost propojit České Budějovice, Lišov a Třeboň nakonec vyřešily autobusy. Právě tady totiž začala jezdit první stálá autobusová linka v jižních Čechách.