Ve výuce přírodopisu máme mezery, projevuje se podfinancování školství, upozorňuje pedagožka

14. leden 2025

Klíčovou roli v utváření klimatu při jeho aktuálních změnách hrají rostliny a vegetace. Především mladí lidé o tom ale často vůbec nevědí. Změnit to má mezinárodní vědecký projekt Education for Plant Literacy, jehož hlavní koordinátorkou byla Renata Ryplová z katedry biologie Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. V rámci projektu vznikly například čtyři výukové publikace.

Na vývoji materiálů Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity spolupracovala s výzkumnou organizací Enki Třeboň, dále také s institucemi z Německa, Rakouska, Nizozemska a Finska. Učebnice mají jasný cíl – jednoduchým způsobem naučit studenty a jejich učitele chápat, jak rostliny klima ovlivňují.

Renata Ryplová z katedry biologie Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity

Kvalitu výuky biologie a přírodopisu ovlivňuje více faktorů. Podle hlavní koordinátorky projektu Education for Plant Literacy Renaty Ryplové na tom Česko celkově není vůbec špatně. Nejnovější šetření České školní inspekce zaměřené na přírodovědnou gramotnost ale mimo jiné ukázalo, že pětina žáků prvních ročníků středních škol nedosahuje minimální úrovně přírodovědné gramotnosti.

„Máme v tom mezery. Ukázalo se, že stále převládá takzvaná frontální výuka, která není ideální. Na druhou stranu, celá řada našich studentů se v různých mezinárodních soutěžích umisťuje vysoko. I naše výstupy z vědecké činnosti jsou ve světě oceňované,“ říká vysokoškolská pedagožka.

Za velký hendikep považuje dlouhodobé podfinancování českého školství. „To se projevuje ve výuce přírodovědných oborů na základních, středních i vysokých školách. Pociťujeme to velmi významně,“ upozorňuje.

Celý rozhovor s Renatou Ryplovou z katedry biologie Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity si poslechněte online.

Spustit audio

Související