Tatínek nikdy z Budějovic neodjel dál než do Tábora, usmívá se Marian Roden, který pokračuje v rodinné herecké tradici
Ve Vltavínu se vydáme pátrat po historii poutních areálů nedaleko měst a řekneme si, proč se především v době barokní začaly stavět. Začneme výšlapem na Křížovou horu u Českého Krumlova. Poté si poslechneme rozhovor s hercem Marianem Rodenem a nakonec se vypravíme k pramenům Malše, tedy na archivní výlet do Rakouska.
Herec Marian Roden
Marian Roden patří do hereckého rodu Rodenů, který se do jižních Čech dostal z Liberce. Divadelní společnost měl už jeho děd i praděd. Slavným hercem v Českých Budějovicích byl také jeho otec, Karel Roden starší.
„Tatínek měl mnoho nabídek hrát jinde, dokonce už měl i podepsané smlouvy, ale nikdy nedojel dál než do Tábora. Tam vystoupil z vlaku a vrátil se. Říkával, že když nevidí Černou věž, je nervózní,“ vzpomíná v archivní rozhlasové nahrávce Marian Roden.
Sám Marian se k herectví dostal především zásluhou někdejšího ředitele táborského divadla Karla Daňhela, který mu napsal roli pro divadlo jednoho herce. A pak už to šlo ráz na ráz. Po konzervatoři dostal nabídku hrát v Městských divadlech pražských a tam už také na dlouho zůstal.
Co se stříbrného plátna a televize týče, mohli jej diváci vidět například ve filmech Oběti a vrazi, Kytice, Bathory nebo ve vinařské trilogii Bobule.
Více si poslechněte v záznamu rozhovoru, který natočila Ivana Šimánková ve velkém rozhlasovém sále za přítomnosti publika.
Poutní areál nad Krumlovem
S Jarmilou Hansovou z Národního památkového ústavu jsme v Českém Krumlově vystoupali na Křížovou horu a natočili něco o historii tohoto poutního areálu, ale také o historii podobných staveb nejen na jihu Čech.
V době baroka se totiž začala společnost více otevírat do krajiny a překračovat hradby měst. A tak byl například na vrchu nad Krumlovem nejdříve postaven kříž, poté kaple, křížová cesta a nakonec celý poutní areál, jakýsi kostel v přírodě. Podobných míst najdete po celých Čechách i na Moravě hodně. Typickým příkladem je Svatý kopeček nad Mikulovem.
„Vzhledem k tomu, že celá společnost byla zcela závislá na klimatu, úrodě a neúrodě, měli lidé tenkrát velkou snahu počasí v dobrém ovlivňovat a stavět je pod ochranu nebes,“ dodává Jarmila Hansová ke krumlovskému areálu.
Kříž na hoře k sobě lákal pozornost, přicházelo k němu čím dál více lidí, takže v průběhu 17. století se tady postupně začala objevovat různá procesí, konaly se tu pobožnosti a na počátku 18. století tady postavili Krumlovští první malou dřevěnou kapli a první dvě boží muka, která se stala prvopočátkem budoucí křížové cesty.
„V roce 1710 tu byla vysvěcena první zděná kaple, později kolem ní vyrostl zděný ambit. Lidé se sem chodili modlit, časem se tady usadil i poustevník, který měl funkci kostelníka, byl vydržován měšťany a městem a měl se pravidelně modlit za ochranu Krumlova,“ dodává Jarmila Hansová.
Související
-
Měla jsem hlavní úkol, předat tatínkovi tašku s jídlem, vzpomíná Jiřina Bohdalová na transport
V jednom z transportů vězňů do koncentračního tábora se za války ocitl i otec budoucí české herečky. Jiřina Bohdalová na tyto chvíle vzpomíná v nahrávce z roku 1966.
-
Libuše Havelková se narodila v Českých Budějovicích, za války musela na nucené práce do Německa
„V Berlíně jsme byli v továrně, pak nás přestěhovali i s celou fabrikou do solného dolu, kde jsme denně fárali,“ vzpomínala herečka Libuše Havelková na své nucené nasazení.
-
Prohlídka hospodářské části kláštera ve Vyšším Brodě i příběhy herců Františka Němce a Petra Kostky
Před 110 lety se Vyšší Brod dočkal zásadní události, oficiálního spuštění elektrické železniční trati. Ta by ale asi nevznikla, kdyby se do věci tehdy nezapojil klášter.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.