Přes tři miliony kilometrů najezdily za rok sanitky po jihočeských silnicích. Záchranáře zaměstnalo 84 tisíc případů

28. únor 2024

K bezmála 84 tisícům případů vyjížděla v roce 2023 jihočeská zdravotnická záchranná služba, urazila přes tři miliony kilometrů. Podle mluvčí Zuzany Fajtlové stále platí, že nejčastější jsou případy z okruhu interních onemocnění, kdy dochází ke zhoršení stávajícího onemocnění – cukrovka, vysoký tlak, srdeční obtíže, dušnost a podobně, a to zpravidla u starších pacientů.

Často ale záchranka vyjíždí i k úrazům, mozkovým mrtvicím, infarktům myokardu, alergickým reakcím a nezřídka také popáleninám.

„Zdravotnická záchranná služba Jihočeského kraje je rozdělena podle okresů na sedm oblastních středisek s 35 výjezdovými základnami. Z těch za nepřetržitého provozu, v jakýkoliv den v roce, v jakékoliv denní či noční hodině a za všech meteorologických podmínek, vyjíždí 56 pozemních posádek. Nedílnou součástí této sítě přednemocniční neodkladné péče je také vrtulník letecké záchranné služby s volacím znakem Kryštof 13, který sídlí v Plané u Českých Budějovic,“ upřesňuje Zuzana Fajtlová.

Jednou z operátorek, které přijímají hovory na lince 155, je Lenka Dvořáková. „Operátor dopředu nikdy neví, o jak naléhavý případ se bude jednat. Může jít o stav akutní, nebo pouze o chronické potíže, které se v dnešní době bohužel rozmáhají,“ říká.

Podle závažnosti případu musí operátor vyhodnotit, jakou posádku na místo pošle. Zda pouze řidiče se záchranářem, nebo i lékaře, popřípadě vrtulník.

Čtěte také

První informace, kterou je potřeba po zavolání záchranky operátorovi sdělit, je pacientova adresa. „Volající se občas podivují, že nás zajímá bydliště. Začnou většinou tím, co jim je. Pro nás je ale nejdůležitější adresa a stav vědomí pacienta. Pak můžeme vyslat sanitku a mezitím zklidnit volajícího a pracovat s ním,“ vysvětluje Lenka Dvořáková.

„Pokud se jedná o chroniky, ti jsou schopni vám odvyprávět, co všechno celý den dělali, co jedli. Operátor musí takový hovor utnout, zkrátit a ptát se na aktuální potíže, které mají teď,“ doplňuje zkušená operátorka.

Operační středisko nahlásí posádce záchranky výjezd k pacientovi pomocí pageru. Řidič i záchranář tak vědí, o jak naléhavý případ se jedná. „Na pageru se nám objeví indikace. Naléhavost případu se označuje zkratkami N1, N2 a N3, přičemž k N1 vyjíždí zpravidla i lékař. Jedná se o pacienty ohrožené na životě,“ upřesňuje řidič záchranného vozidla Jiří Lukáš.

Celý pořad o Zdravotnické záchranné službě Jihočeského kraje si poslechněte online. Připravila Hana Šoberová.

Spustit audio

Související