Osm příběhů z osmičkových roků pohledem mladých tvůrců spojil projekt Divadla Continuo

Letní projekt Divadla Continuo OSM nabídl osm příběhů, osm historických událostí očima osmi mladých tvůrců
Letní projekt Divadla Continuo OSM nabídl osm příběhů, osm historických událostí očima osmi mladých tvůrců

Projev Martina Luthera Kinga, vražda italského politika Alda Mora nebo osudy politických vězňů v bývalém Československu. Osm příběhů, osm historických událostí a osm mladých tvůrců spojil speciální letní projekt Divadla Continuo s názvem OSM.

Hrál se jen osmkrát, respektive sedmkrát, protože premiéru rozmetala bouřka, na louce v Malovicích u Netolic.

Ředitel a režisér Divadla Continuo Pavel Štourač si po 21 letech speciálních projektů řekl, že je čas předat myšlenku dál. Přizval proto osm mladých režisérů z Evropy.

„Vytvořili jednotlivé díly skládanky, jednotlivá čísla toho našeho cirkusu 20. století, jak tomu představení říkáme. Jsou to lidé, kteří dokončili školu, nebo mladí režiséři, dva z nich jsou členové našeho souboru, kteří si poprvé zkusili být na té druhé straně,“ popsal.

 Vznikla tak skládačka osmi krátkých inscenací, které se odehrávaly v jakémsi osmistěnu. Pavel Štourač jako supervizor projektu dal mladým tvůrcům jen základní vymezení. „Řekli jsme, že to, co vytvoří, musí trvat osm minut, že se to musí týkat událostí, které jsou zaznamenané v rozhlasových nahrávkách, a že se ta událost musela stát v letech, které končí osmičkou,“ vysvětlil.

Intenzivní zážitek a vystoupení z komfortní zóny

Režiséři si vybírali události z celého světa, neomezili se jen na historii Československa, jako například student brněnské JAMU Otto Kauppinen. „Moje událost se týkala roku 1938, kdy americký divadelní režisér Orson Welles udělal rozhlasovou hru Válka světů na základě novely H. G. Wellse. Ta událost je zajímavá tím, že fiktivní vysílání vyvolalo paniku, protože mnozí američtí občané ho přijali jako pravdu,“ řekl.

Diváci putovali za jednotlivými příběhy uvnitř i vně zvláštního osmihranu. Některé sledovali společně,  jindy se museli rozdělit a vybrat si, kam půjdou. „Mým úkolem bylo dát to dohromady tak, aby akce na sebe navazovaly a lidé mohli tím prostorem putovat, aby to vytvářelo nějaký logický celek,“ doplnil Pavel Štourač.

Unikátní Divadlo Continuo v polích v jižních Čechách nechce ukazovat televizní tváře

03451606.jpeg

V jihočeských Malovicích, které mají 600 obyvatel, byste asi nečekali špičkové divadelní multifunkční centrum, kam budou jezdit i známé zahraniční soubory. Lidem kolem Divadla Continuo se povedlo hlavně díky 28milionové evropské dotaci vybudovat ze starého zemědělského statku poměrně unikátní místo, kterých v Česku moc nenajdete. O celém projektu jsme si povídali s jeho zakladatelem a režisérem Pavlem Štouračem.

Na inscenaci OSM se podle něj podílelo na čtyřicet lidí, kteří spolu intenzivně pracovali tři a půl týdne.

Pro Otto Kauppinena to byla naprosto nová zkušenost. „Je to strašně intenzivní zážitek, zároveň velké vystoupení z komfortní zóny, protože jsem dramaturg a tohle je moje první profesionální režie, jestli to tak mohu říci. Hodně jsme se tady poznali, je vidět, jak při tom procesu se člověk otevře mnohem víc než v normálním mezilidském kontaktu. Ještě teď jsem z toho trochu vedle. Ať už se budu v budoucnu věnovat dramaturgii nebo režii, vím, že z toho zážitku budu hodně čerpat,“ komentoval.

Nový letní speciální projekt připraví Divadlo Continuo s mladými tvůrci zase za rok.

Inscenaci OSM se v reportáži a rozhovorech věnuje kulturní magazín Kavárna. Dále zve na zámek v Jindřichově Hradci na výstavu o české šlechtě v diplomacii a nabízí tipy na letní knížky, s nimiž se vydáte za Malým Mikulášem a v audiopodobě na anglický venkov.

Spustit audio

Související