Od deseti let mohou děti jezdit na kole bez doprovodu. Měly by ale už mít „první řidičák“, říká dopravní expert

4. září 2023

Největší audioportál na českém internetu

Ilustrační foto | Foto: Shutterstock

Rozhovor s krajským koordinátorem Besipu Václavem Kovářem

Začal školní rok. Ulice obcí a měst se znovu zaplnily žáky a studenty, zahustil se i automobilový provoz. O jeho bezpečnost usiluje samostatná organizace ministerstva dopravy BESIP. A ta přichází s projektem Dítě ve městě. Součástí je mimo jiné příprava mladších školních dětí na samostatný pohyb po ulicích.

„My se snažíme propojit výuku k samostatnosti v trojúhelníku dítě – škola – rodiče. A to tak, aby děti, jakmile dosáhnou deseti let, byly schopny samostatného pohybu po ulicích. Zákon o provozu na pozemních komunikacích totiž v deseti letech věku pouští dítě do provozu samostatně. To znamená, že například na kole už nemusí být pod dohledem osoby nad patnáct let,“ vysvětluje jihočeský krajský koordinátor Besipu Václav Kovář.

Václav Kovář, jihočeský koordinátor BESIP

Dopravní experti usilují o to, aby každé dítě prošlo jakousi zkouškou na průkaz cyklisty. „Je to takový první řidičák. Dítě by mělo nabrat zkušenosti na dopravních hřištích, která jsou praktickým prostorem k tomu si vyzkoušet, jak se v provozu chovat. Naprostá většina dětí jezdí od šesti, sedmi let na kole, takže se z nich snažíme udělat skutečné řidiče. Cyklista je totiž řidič nemotorového vozidla,“ upozorňuje Václav Kovář.  

K dopravní přípravce podle něj patří seznámení s dopravními značkami, základním chováním v křižovatkách i tím, že nejsou-li někde značky určující přednost, tak ji děti musejí dát tomu, kdo přijíždí zprava.

„Snažíme se, aby se děti seznámily se semafory, aby se uměly řídit pokyny příslušníků policie a tak dále. Prostě aby získaly základy toho, co na silnicích, cyklostezkách a stezkách pro chodce budou potřebovat,“ dodává.

Čtěte také

Jihočeské krajské město je v mnohém k cyklistům přátelské, disponuje cyklistickými stezkami, pruhy, podjezdy, nadjezdy. Přesto i v Českých Budějovicích existují místa, která si podle Václava Kováře z Besipu říkají o bezpečnější úpravu.

„Například bych připomněl dopravní situaci u nového sportovního areálu na břehu Vltavy. Lidé tam přecházejí k vodě a zase se vracejí zpátky přes cyklostezku, jenže ta je v tom místě poměrně rychlá. A i když tam byly umístěny značky Cyklisto, sesedni z kola, naprostá většina cyklistů nesesedá. Cyklisté tak mohou ohrožovat okolí nebo mohou být sami ohroženi třeba vyběhnuvším dítětem, které si tam hraje. To je místo potenciálních střetů chodců s cyklisty,“ popisuje.

Celý rozhovor s krajským koordinátorem Besipu Václavem Kovářem o bezpečnosti dětí a mladých lidí na chodnících, stezkách, ulicích a silnicích si poslechněte online.

Mohlo by vás zajímat