I na cyklostezce se musíme chovat jako na silnici. Cyklisté jezdí vpravo, ale chodci chodí vlevo

30. duben 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Označení smíšené cyklostezky pro chodce a cyklisty. Značka vlevo upřesňuje, že mají oddělené pruhy

Kolo je dopravní prostředek, stejně jako třeba automobil, byť má jen jednu stopu. Stejně tak cyklostezka není ve své podstatě nic jiného než silniční komunikace. A podle toho bychom se na ní měli i chovat.

S mikrofonem a jihočeským krajským koordinátorem BESIP Václavem Kovářem se vydáváme na různá dopravně záludná místa a vysvětlujeme, jak se na nich správně orientovat, jaké tu platí předpisy a povinnosti.

Zapomíná se na to, že cyklostezka je prostor veřejné komunikace, dokonce je to podle zákonných ustanovení silnice či veřejná cesta a i na takovýchto komunikacích se musíme chovat jako na silnicích.
Václav Kovář, jihočeský krajský koordinátor BESIP

Záludnou se může stát i zcela obyčejná cyklostezka, ať už je kdekoliv. „Na cyklostezkách, které jsou určené jen pro cyklisty, většinou problémy nebývají. Cyklista je řidič nemotorového vozidla, které jezdí vpravo, a tak se cyklisté mezi sebou na takových stezkách snadno srovnají,“ vysvětluje Václav Kovář.

Horší už je to podle něj na cyklostezkách společných. „Naše veřejnost je přesvědčená, že cyklostezky jsou vytvořené proto, abychom na nich mohli sportovat a abychom se na nich mohli vyžívat. Zapomíná se na to, že cyklostezka je prostor veřejné komunikace, dokonce je to podle zákonných ustanovení silnice či veřejná cesta, a i na takovýchto komunikacích se musíme chovat jako na silnicích,“ dodává.

To znamená, že cyklista jede vpravo, ale chodec chodí po levé straně.

Důvod je jednoduchý. Jde především o to, aby chodec viděl přibližujícího se cyklistu před sebou. Pokud by chodec šel po pravé straně, a měl tedy cyklistu za sebou, nemusel by jej vůbec slyšet přijíždět. A pak může nastat situace, ze které je okamžitě velký problém.

Čtěte také

„Může se stát, že před chodcem bude najednou překážka, třeba jen obyčejná louže. Chodec ukročí doleva, aby se louži vyhnul. A když za chodcem jede cyklista, který se bude snažit zrovna chodce předjíždět, chodec mu nečekaně vstupuje do jízdní dráhy,“ dodává Václav Kovář.

Pokud naopak chodec půjde tak, jak by správně jít měl, tedy po levé straně cyklostezky, může ukročit mimo stezku, ale především včas uvidí přibližujícího se cyklistu a eliminuje tím možnost střetu.

A jak je to s in-line bruslaři na cyklostezkách? Poslechněte si reportáž Zdeňka Zajíčka a Václava Kováře, kde se dozvíte víc.

Spustit audio

Související