Nezpoplatněné úseky dálnic možná už řidiči nebudou moci využívat zdarma. Místní se toho obávají

11. únor 2022 10:10

Stát přehodnotí výjimky pro úseky dálnic, které řidiči můžou využívat bez dálniční známky. Většinou se jedná o dálniční obchvaty měst, celkem je jich asi 25 v celé zemi. Patří mezi ně i úsek dálnice D3, který vede kolem Veselí nad Lužnicí.

Lidé ve Veselí nad Lužnicí se obávají, že zavedení mýta na zhruba čtyřkilometrovém obchvatu zhorší dopravu ve městě. „Bylo by to špatné. Teď auta, která jedou na Třeboň, objedou město, ale pak by sjížděla do Veselí,“ říká paní Jana.

Plán na zpoplatnění dálničního obchvatu se nezamlouvá ani Zdeňku Liškovi. „Já bych s tím nesouhlasil, protože tady spousta lidí potřebuje dojet rychle na druhý konec Veselí a nemusí komplikovaně projíždět městem, je to jednoznačné,“ komentuje.

Podle starosty Víta Rady spočívá přínos volně průjezdného obchvatu nejen ve snížení dopravní zátěže ve Veselí nad Lužnicí. „Druhou výhodu vidíme v tom, že v případě nějakého dopravního konfliktu ve městě je možné obchvat využít. Třeba v době povodní, kdy bylo centrum města pod vodou, se tohle vyplatilo, obchvat sloužil jako trasa, po které se jezdilo z jedné části města do druhé,“ připomíná.

Čtěte také

Další úsek na dálnici D3, který by od příštího roku mohl přejít do placeného režimu, vede kolem Tábora. I zdejší starosta Štěpán Pavlík preferuje zachovat současný stav bez výběru mýtného. „Dálnice vede v bezprostřední blízkosti, dokonce přetíná příměstské části Měšice a Zárybničná Lhota, takže je opravdu mnoho let používaná jako obchvat vnitřní části města. Kdyby vedla o kus dál, nebo kdybychom adekvátní obchvat měli, tak nás to tolik netrápí a rozumíme, že by bylo přehlednější, aby všechny dálnice byly zpoplatněné,“ uvádí.

V současné době platí pro užívání dálnic v Česku řada výjimek. Podle ministra dopravy Martina Kupky je do nich třeba vnést řád a najít nový spravedlivější způsob, jak dálnice zpoplatnit. „Teď opravdu vznikají nové nespravedlnosti, například na obchvatu Otrokovic na jedné části platí výjimka, na druhé neplatí, to je přehmat předchozího období. Já bych byl rád, aby v tomto směru platily jasné podmínky, a samozřejmě o nich budeme jednat se samosprávami,“ vysvětluje.

Z dostupných dat vyplývá, že v Česku není zpoplatněno zhruba 25 dálničních úseků. Nejčastěji jde o obchvaty velkých měst. Jedná se například i o úseky u Brna, Plzně, Olomouce nebo západní a východní část Pražského okruhu.

autor: Jan Kopřiva
Spustit audio

Související