Nestrašte, ale včas stanovte pravidla, radí rodičům prvňáčků dětská psycholožka
Mnohé děti se do školy těší, mnohé ale touží, aby prázdniny nikdy neskončily. Proč pocity hrůzy ze začátku nového školního roku zažívají i žáci, kteří jsou ve školních povinnostech úspěšní? O tom mluvila ve studiu Českého rozhlasu České Budějovice dětská psycholožka Edita Nevoralová.
Obavy z nástupu do školy mohou mít i děti, které jí ještě ani neznají, tedy budoucí prvňáčci. Psycholožka rozhodně varuje před strašením. „Mnohokrát jsem zaslechla věty jako: Počkej na tu školu, oni tě tam vychovávají, to teprve zažiješ. Takto vůbec není vhodné mluvit, dítěti snižujeme sebehodnotu a kazíme jeho pozitivní očekávání,“ říká.
Před začátkem školního roku bychom podle ní spíše měli dětem připomínat třeba to, že si najdou nové kamarády. Důležité je vykreslit takovou představu o škole, aby se do ní dítě těšilo.
Po několika prvních dnech přesto může přijít rozčarování. „To může samozřejmě vznikat z mnoha různých důvodů, ale ze zkušenosti vím, že většinou je problémem to, že dítě není připravené dodržovat pravidla,“ vysvětluje Edita Nevoralová.
„Proto považuji za velmi vhodné, aby už v předškolním věku rodiče s dítětem mluvili o pravidlech, aby stanovili nějaká pravidla, která budou důsledně vyžadována. Přece jenom škola je o pravidlech,“ doporučuje.
Důležité je podle ní už před nástupem do první třídy vyžadovat především základy slušného chování. „To znamená pozdravit, poděkovat, poprosit. Pak je dobré pozorovat, jak se dítě chová v kontaktu s vrstevníky, mělo by být schopné přijmout i jiný názor než svůj a přiměřeně reagovat, aby nedošlo hned na začátku školního roku k nějakým nedorozuměním,“ dodává.
Celý rozhovor o tématu „Když se dětem nechce do školy“ s dětskou psycholožkou Editou Nevoralovou si poslechněte online.
Související
-
Hrajte slovní fotbal, opravujte chyby, mluvte o včerejšku i zítřku. Tak se dítě naučí vše potřebné
Školáci potřebují mít základní přehled a ten musí umět pojmenovat. Slovní zásoba patří mezi to nejdůležitější, co by si mělo dítě osvojit před nástupem do první třídy.
-
Dnešní děti se neumějí vyjadřovat. Za desítky let praxe vidím obrovský propad, varuje logopedka
Klinická logopedka Zdeňka Koppová se ve své českobudějovické praxi věnuje dětem. A v době, kdy toho do školních zařízení mnoho nenachodily, radí, jak se jim věnovat doma.
-
Školní zážitky mohou založit půdu pro úzkosti a deprese a ovlivnit nás na zbytek života
Začala škola. Prvňáčci se do ní vesměs těšili, nadšení ale z některých dříve nebo později vyprchá. A po letech možná nebudou vzpomínat na školní léta pouze v dobrém.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka