Dnešní děti se neumějí vyjadřovat. Za desítky let praxe vidím obrovský propad, varuje logopedka

27. duben 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Logopedie, výuka výslovnosti, dítě, školák, učitel

Klinická logopedka Zdeňka Koppová se ve své českobudějovické praxi věnuje dětem. A v době, kdy toho do školních zařízení mnoho nenachodily, radí, jak se jim věnovat doma.

„Většina lidí si myslí, že problémem u dětí je špatná výslovnost, ale ono to tak dneska vůbec není. Současné děti trápí to, že neumějí pořádně mluvit, vyjadřovat se. Je to právě dnešní doba, která s sebou tyto problémy nese. Televize, telefony, tablety... Rodiče k nim děti posadí a žádnou verbální reakci od nich nechtějí,“ říká Zdeňka Koppová.

Důvodem je podle ní také to, že dnešní rodiče jsou přetížení. „Pracují z domova, za zády děti, musejí jim uvařit... Doba je strašně náročná. To poslední je, že by si s dětmi povídali. Na to není čas ani nálada, ale dětem to strašně chybí,“ popisuje.

Škola vyžaduje, aby dítě, které do ní vstupuje, bylo schopné se vyjádřit, říct, co chce, pochopit otázku a správně na ni odpovědět. Tyto schopnosti však dnešním dětem chybí. „Pracuji v oboru přes 35 let a mohu srovnávat: je tu obrovský propad! My se pak divíme, proč děti selhávají v matematice a podobně, ale ony nerozumějí zadání. To je mnohem důležitější než pouhá výslovnost,“ zdůrazňuje logopedka.

Okna příležitostí

Ve vývoji dětského mozku přicházejí chvíle, které odborníci označují jako „okna příležitostí.“ Jsou to časové úseky, kdy se otevírají pomyslná okénka pro získávání určitých dovedností. Přicházejí postupně, v určitém věku a nabízí příležitost, kterou je třeba využít.

Například kolem druhého roku věku je to řeč. „Jestliže v této době dítě nezačne mluvit a rodiče to neřeší, řeknou si, že to přijde později, tak ono to zřejmě přijde, ale třeba v době, kdy už se mají otvírat jiná okna pro jiné dovednosti. Může se stát, že když některou takovou příležitost v životě dítěte propásneme, už ji nemusíme plnohodnotně dohnat. Může z toho být problém víceméně celoživotní,“ vysvětluje Zdeňka Koppová.

Čtěte také

Harmonický vývoj dítěte sledují především pediatři. Právě s nimi by měli rodiče konzultovat věci, které se jim nezdají. V případě potřeby pak dětský lékař doporučí návštěvu dalšího odborníka, například právě logopeda. „A my pak neřešíme jen onu výslovnost, ale vývoj komunikačních schopností jako celek,“ dodává Zdeňka Koppová.

Dovednost dorozumět se je podle logopedky velmi komplexním problémem. Nikdy není pozdě na to ji začít rozvíjet, důležité však je zvolit správnou metodu.

„Pečlivé maminky, jakmile slyší pokyn, že mají mluvit s dětmi, to pojmou tak, že nasadí a hovoří. A co se stane – dítě po prvních třech větách vypne. Maminka je unavená a dítě si z toho vůbec nic nevzalo. To, co je pro komunikaci důležité, je ping pong. My něco řekneme, dítě reaguje, dítě něco řekne a reagujeme my. Tak se vzájemné porozumění nenásilně rozvíjí,“ vysvětluje.

Celý rozhovor se Zdeňkou Koppovou o rozvíjení dětských dovedností si poslechněte online, nebo si jej stáhněte k pozdějšímu poslechu do svých počítačů či mobilů.

autor: Eva Kadlčáková | zdroj: Český rozhlas
Spustit audio

Související