Děti by měly začít včas sportovat. Budou zdravější a také psychicky odolnější

Děti na atletické dráze
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Děti na atletické dráze

Člověk je naprogramován k pohybu. Bez něj tělo chátrá, trpí pohybový aparát, srdce i plíce, nefunguje správně zažívání a projevují se i psychické obtíže. Naopak ten, kdo se pravidelně věnuje rozumné tělesné aktivitě, je zdravější a psychicky i fyzicky odolnější.

Sportu pro zdraví jsme proto věnovali několik dílů magazínu Zdravíčko. Jeho hostem byl lékař Bohumil Markalous z jindřichohradecké nemocnice.

Na správné pohybové návyky je potřeba založit už v dětství. Jenže české děti na druhém stupni základních škol tráví v průměru 26 hodin týdně u počítače, tabletu, mobilu nebo televize. Až třetina z nich dokonce „mačká čudlíky“ více než tři hodiny denně.

Klesá i sportovní aktivita dětí o víkendech. „Pak jim samozřejmě chybí pohyb. To je zdraví škodlivé, křiví se páteř, dochází k poruchám růstu a rozvoji obezity,“ zdůrazňuje Bohumil Markalous.

Organizovaný sport zvládnou už od pěti let

Se sportem by se proto mělo začít včas. „Už od pěti až šesti let je dítě zralé na to, aby mohlo začít organizovaně sportovat. Děti předškolního věku jsou hravé, vynikají přirozenou potřebou pohybu a schopností se učit. Zdravé předškolní dítě vyžaduje asi šest hodin spontánního pohybu za den. Toho je možno využít a část času věnovat organizovanému pohybu,“ radí lékař.

Některé české děti váží i 100 kilogramů. Obezita je nejčastější příčinou cukrovky

03414282.jpeg

Civilizovaný svět tloustne. Počet dětí a dospívajících s nadváhou a obezitou se v posledních letech až ztrojnásobil a získává charakter epidemie. To platí i pro Českou republiku. Až 22 procent českých dětí je obézních, řada dalších k obezitě spěje. V pořadu Zdravíčko to řekl dětský lékař a hematolog Karel Blažek.

Malé děti bychom ale neměli přetěžovat. „Je na dospělých, aby nedopustili vyčerpání. U dětí přichází dřív a může mít vážnější následky. Dítě můžeme poponést, aktivitu přerušit, odpočinout si a podobně. Specializovaný trénink se v tomto věku také ještě nedoporučuje. Důležitá je všestrannost, všeobecná průprava,“ vysvětluje.

Dítě na prvním stupni by mělo věnovat cílenému sportu tři až čtyři dny v týdnu po hodině. „Rozhodně nepřichází v úvahu dvoufázový trénink. Ten může způsobit poruchy růstu, poškození svalů a postupné omezování vývoje. To vidíme třeba u gymnastek,“ říká Bohumil Markalous.

Za další rizikové období považuje 14. až 18. rok věku, kdy se uzavírají kloubní štěrbiny a kostra se definitivně formuje. „Tady musíme být opatrní,“ doplňuje. I pro dětský a mládežnický sport podle něj platí zásady rozcvičení, tréninku a protažení.

Pohyb je i receptem na zlobivé děti

A jakou pohybovou aktivitu dítěti zvolit? „Děti potřebují dostatečný tělocvik ve škole a k tomu sportovní kroužky – jeden až dva druhy sportu.  Ideální by bylo, aby se sporty doplňovaly.  Jde o to kompenzovat případné dopady jednoho sportu jiným sportem. Také by mělo platit, že třetinu objemu sportovního výkonu tvoří rehabilitace,“ doporučuje lékař.

80 procent školáků nedodržuje pitný režim. Není ale nutné jim nutit nápoje, vodu přijmou i z jídla

Dítě, pití, lahev

Dostatek tekutin znamená zdravé ledviny a zdravý život. To zdůrazňuje primář dětského oddělení Nemocnice Strakonice Martin Gregora. „Dobře se nám pracuje, nejsme unavení, nebolí nás hlava. Na druhou stranu nelze říct, že nedostatek tekutin by hned musel znamenat nezdravé ledviny a ohrožení života,“ dodal.

Adaptace na pohybovou zátěž prospívá nejenom dětskému tělu, ale i duši. Děti mají větší schopnost fungovat v kolektivu, lépe zvládají psychickou zátěž, starší se naučí jít si zasportovat a vyčistit si hlavu. V neposlední řadě je pohyb receptem na zlobivé děti.

„Studoval jsem životopis amerického plavce Michaela Phelpse, držitele rekordních 28 olympijských medailí. Byl typické hyperaktivní dítě, neposeděl, pořád něco prováděl, nebyl zvladatelný. Maminka ho vzala k odborníkům a ti řekli: Ten se potřebuje vyřádit, dejte ho na plavání, tam je hodně tréninku, je to těžký sport a uvidíte, že se to zlepší. A jak se to zlepšilo, viděl celý svět!“ uzavírá lékař.

Spustit audio

Související