Nepozornost, spěch a riskování. To jsou hlavní příčiny nehod na železničních přejezdech

4. červen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Nehoda u Nedabyle

Nejčastějšími účastníky a viníky dopravních nehod na silnicích jsou podle statistik mladí řidiči a senioři. Na železničních přejezdech ovšem platí něco jiného.

Více než 900 železničních přejezdů je v Jihočeském kraji na tratích, které spravuje Správa železnic. Během roku 2020 na nich došlo k celkem 16 nehodám. Ve třech případech byly spojeny s úmrtím, celkem dvanáct lidí bylo zraněno.

K osmi nehodám došlo na přejezdech zabezpečených světelnou signalizací, v jednom případě šlo o přejezd se závorami a v sedmi případech o přejezdy zabezpečené výstražnými kříži.

Podle jihočeského policejního mluvčího Milana Bajcury je hlavní problém v řidičích, kteří se nevěnují řízení tak, jak by měli. „Problém těchto přejezdů není v tom, že by byly špatně postaveny nebo situovány, ale řidiči se plně nevěnují řízení vozidla. Je to jeden z markantů příčin, řidič dělá spoustu jiných věcí, spěchá, riskuje,“ míní.

Viníky jsou většinou řidiči středního věku

Za zmínku jistě stojí, že k úmrtím osob došlo pouze na přejezdech vybavených světelným zabezpečovacím zařízením, v jednom případě světelným zabezpečovacím zařízením se závorami. V letošním roce už na přejezdech řešili policisté dvě tragické nehody.

Podle statistik je zajímavým faktem, že nejčastějšími účastníky a viníky dopravních nehod na silnicích jsou mladí řidiči a senioři. Ovšem na železničních přejezdech je to jinak. Tam jsou nejčastějšími viníky nehod lidé produktivního středního věku

Na některých místech v jižních Čechách se nehody stávají opakovaně. Patří mezi ně železniční přejezd u Bezdreva poblíž Hluboké nad Vltavou, v Loučovicích na Českokrumlovsku nebo v Nedabyli u Nové Vsi.

Podle statistik jsou nejčastějšími účastníky a viníky dopravních nehod na silnicích mladí řidiči a senioři. Ovšem na železničních přejezdech to neplatí. Tam jsou nejčastějšími viníky a aktéry nehod lidé produktivního středního věku.

Například přejezd u Nedabyle se má kvůli častým nehodám proměnit. „Správa železnic nyní se zástupci místní samosprávy řeší zvýšení zabezpečení přejezdu. Projednávanými variantami jsou doplnění přejezdu závorami, případně jeho zrušení,“ potvrzuje mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Podle něj Správa železnic systematicky vyhodnocuje situaci na všech přejezdech s evidovanými nehodami. Zvýšení jejich bezpečnosti je jednou z priorit. Klíčová je přitom spolupráce se správci komunikací, protože stav silnice a dopravního značení má v problematice snižování nehodovosti nezastupitelnou roli.

Čtěte také

„Modernizace železničních přejezdů probíhá postupně. Prioritně přistupujeme ke zvýšení zabezpečení u přejezdů na silnicích prvních až třetích tříd, přejezdů s opakovaným výskytem nehod a přejezdů uvnitř obcí,“ uvádí Dušan Gavenda.

V praxi se jedná především o doplnění výstražných světel nebo světel se závorami. „V poslední době se využívá také technologie kompozitových břeven s LED diodami. U nově budovaných přejezdů s čtyřdílnými závorami automaticky dodáváme sekvenční sklápění. V rámci rekonstrukcí tuto funkci doplňujeme tam, kde je to technicky možné,“ dodává Dušan Gavenda.

V Jihočeském kraji se nyní pracuje na větším zabezpečení přejezdu u Velešína, připravují se dva přejezdy u Kamenného Újezda, jeden u Bělčic a jeden u Nové Vsi.

Celou reportáž Zdeňka Zajíčka o bezpečnosti na železničních přejezdech si poslechněte online, nebo si ji stáhněte k poslechu do svých počítačů.

Spustit audio

Související