Změna v doplatcích na léky? Senioři sami díky projektu Ověřovna zjistili, že informace není pravdivá
Ve velkou redakci projektu Ověřovna se proměnilo jedno z nahrávacích studií Českého rozhlasu České Budějovice. Redaktoři serveru iRozhlas tu seniorům z Klubu Aktiv názorně ukázali, jak nakládat s informacemi, které kolují po internetu.
Účastníci workshopu za pomoci redaktorů sami zjišťovali, zda je pravdivá zpráva o změně v doplatcích na léky pro seniory. „Je to informace, která cílí na seniory s tím, že se pro ně novým zákonem zhoršuje situace v této oblasti. A skupina se snaží dobrat toho, jestli skutečně došlo ke změně zákona, jestli doplatky jsou změněné,“ vysvětluje Jaroslav Valůch, vedoucí projektů mediálního vzdělávání v organizaci Transitions.
„Z prvních zjištěných faktů se zdá, že se jedná skutečně o lživou informaci,“ komentuje práci seniorů. Následovaly ještě ověřovací telefonáty na ministerstvo zdravotnictví a na zdravotní pojišťovny, které potvrdily, že v doplatcích na léky pro seniory se nic nezměnilo.
Dnešní doba více než jindy potvrzuje, že informace mají cenu mnohdy větší než zlato. Nezřídka ale může být tato informace zlatem kočičím, tedy falešným. Ověřovna je projekt serveru iROZHLAS.cz, který se proto snaží vysvětlovat a zasazovat do kontextu nepravdivé informace, polopravdy nebo překroucená fakta.
Senioři oceňují možnost vyzkoušet si roli novinářů a naučit se pracovat s informacemi. „Je to podnětné. Já si myslím, že už mám v sobě intuici, že už to trochu poznávám díky tomu, co jsem zažil, ale vědět jak si informace ověřit, to bychom se měli naučit,“ komentuje Václav Křenek.
Související
-
„Šílená věc a média mlčí! Pošli to dál!“ Typická poplašná zpráva je vyhrocená, popisuje žurnalista
Petr Nutil je nezávislý žurnalista, zakladatel a šéfredaktor webu Manipulátoři.cz, kde se věnuje mediální manipulaci, propagandě a odhalování takzvaných hoaxů.
-
Ezošmejdi cílí na nemocné a zklamané. Přípravky, které prodávají přes internet, mohou být nebezpečné
Jako prodejce zázraků, obchodníky se zranitelností či ezošmejdy označuje spotřebitelská organizace dTest prodejce, kteří nabízejí doplňky stravy, amulety, léčivé kameny...
-
Pojem „fake news“ je ryze současný. Lživé, podvržené zprávy se ale mezi lidmi šířily vždycky
Někdy jim skočí na lep konzumenti, někdy sami novináři. Fake news. Falešné zprávy, kterými se internet dnes jenom hemží. Jak se v nich vyznat, jak rozlišit pravdu od lži?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.