Křižovatka U Stopařky nevypadá na první pohled nebezpečně, přesto je vyhlášeným místem dopravních nehod
Auta, která jedou z Netolic do Husince a ze Strunkovic do Vitějovic, se setkají na křižovatce u Památníku vojsk pěti armád, tedy v místě lidově zvaném „U Stopařky.“
Možná ten pocit jako řidiči znáte. Jsou místa, která vám připadají naprosto přehledná a vůbec nevypadají nebezpečně. A přesto se tam každou chvíli stane nějaká dopravní nehoda. A pak jsou místa, kde si říkáte: „Tady opatrně, tady to bude nebezpečné.“ A kupodivu, ta se ve statistikách dopravní nehodovosti takřka nevyskytují.
Na jedno z těch záludných a přitom na první pohled relativně bezpečných míst, vás v reportáži zavede redaktor Zdeněk Zajíček. Sami se přesvědčíte, že jezdit tudy se zvýšenou opatrností se rozhodně vyplatí.
Zrádný horizont
Na první pohled nevypadá křižovatka u Vitějovic na Prachaticku nijak zvlášť nebezpečně, přesto je vyhlášeným místem dopravních nehod.
„Osobně si myslím, že tahle křižovatka zvaná U Stopařky je nebezpečná hlavně svojí přehledností a rozlehlostí. Ta přehlednost totiž vede k tomu, přestože tam byla v minulosti nainstalovaná značka Stůj, dej přednost v jízdě, že spousta řidičů v té situaci přednost nedá,“ krajský koordinátor BESIP Václav Kovář.
To víceméně potvrzují i zkušenosti lidí za volantem, například Zdeňka Schwagera, řidiče a místostarosty Vitějovic. „Pokud jedu z hlavní silnice od Netolic, dávám si pozor na řidiče, kteří jedou zprava od Strunkovic. Čas od času se vyskytne hlavně mladší řidič, který nedá přednost, a malér je na světě,“ popisuje.
Čtěte také
Z opačného směru je podle něj zase nebezpečný blízký horizont. Zpoza něj se totiž auta vynořují prakticky nečekaně a jedou směrem od Husince velmi často vysokou rychlostí, Řidiči přijíždějící na křižovatku od Vitějovic tak mnohdy nestačí zareagovat a vjedou do křižovatky v domnění, že když se zprvu rozhlédli a nikoho neviděli, je ve směru od Husince bezpečno. Ale opak je velmi často pravdou.
Kamenem úrazu je tedy na jedné straně risk a snaha stihnout projet křižovatku z vedlejší silnice, na straně druhé skutečně nečekaně blízký horizont.
...na nehodách v těchto místech se nejvíce ze všech podíleli řidiči senioři a začátečníci. Obě skupiny patří k těm nejrizikovějším na silnicích.
Václav Kovář, jihočeský krajský koordinátor BESIP
Zastavme se s Václavem Kovářem ještě nad nehodovou mapou centra dopravního výzkumu. Ten totiž dokládá fakt, že na nehodách v těchto místech se nejvíce ze všech podíleli řidiči senioři, tedy nejčastěji ve věku mezi šedesáti a sedmdesáti roky, a na straně druhé začátečníci kolem dvacátého roku věku. Podle dlouhodobých statistik stojí za největším počtem nehod vůbec právě tyto dvě věkové skupiny.
U vitějovické křižovatky jsou ovšem ohroženi nejen řidiči, ale také chodci. I to je důvod, proč se bude křižovatka přestavovat. Ještě v letošním roce by tady totiž měl vzniknout kruhový objezd.
Související
-
Chodci absolutní přednost na přechodu nemají a ani nikdy neměli. Zákon jim také ukládá povinnosti
Kdo má přednost na přechodu? Auto, nebo chodec? Otázka jednoduchá, ale odpovědět na ni nelze, že ten, či onen. Své povinnosti totiž mají dle zákona jak řidiči, tak chodci.
-
Dvě místa na silnicích v Jihočeském kraji se dostala do desítky nejnebezpečnějších v Česku
Statistiky policie i pojišťoven a Centra dopravního výzkumu ukazují, na kterých místech často dochází k nehodám. Pravidelně například vychází automapa s nebezpečnými úseky.
-
Připomeňme si před prázdninami pravidla jízdy na kruhových objezdech se dvěma jízdními pruhy
Kruhových objezdů s více jízdními pruhy přibývá. Platí na nich pravidlo podle paragrafu 12 o přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.