Počet dopravních nehod v době pandemie klesl. Neznamená to ale, že by lidé lépe řídili
V roce 2020 řešili jihočeští policisté o osm tisíc nehod na silnicích méně než v roce předchozím. Bylo to poprvé za deset let, co se křivka nehodovosti v kraji zastavila a začala klesat. Tento trend zatím pokračuje i v roce letošním.
„V roce 2020 jihočeští policisté řešili 4286 dopravních nehod, při nichž 38 osob zemřelo. Byl zde opravdu velký pokles oproti roku 2019, o 14 osob zemřelých do 24 hodin po nehodě méně,“ uvádí policejní mluvčí Milan Bajcura.
Podobný pokles se týkal i počtu těžce zraněných a v letošním roce trend pokračuje. „Za první čtyři měsíce jsme řešili 1122 dopravních nehod, o 71 méně než loni za stejné období,“ dokládá Milan Bajcura.
Statistika mluví jasně, pokles je zřejmý. Podle křivky se do nehodovosti naprosto zjevně promítla dvě období lockdownů, tedy první jarní v roce 2020 a druhý spojený se zákazem pohybu mezi okresy v letošním roce.
Stojí tedy za poklesem nehodovosti pandemie covidu-19? „Nepochybně s tím souvisí, lidé méně vyjížděli, a tím pádem provoz nebyl tak hustý,“ odpovídá krajský koordinátor BESIP Václav Kovář.
Čtěte také
To ale není zase tak dobrá zpráva, protože pokles nehodovosti nezpůsobilo to, že by jihočeští řidiči lépe jezdili, ale že jezdili méně.
„Přesně tak. Ta situace není výhrou. Jsem přesvědčen, že kdyby nedošlo k pandemické situaci, tak by se nám situace a křivka, tak jako každým rokem, opět zvedla,“ dodává Václav Kovář.
Je to tedy něco jako optický klam, na první pohled dobrá zpráva, ale v samotném důsledku se nic nezměnilo. Naopak, po uvolnění se dá očekávat opětovný nárůst nehod.
Navíc jsou podle Václava Kováře místa, kde počet nehod zůstal a spíše vzrostl, a to železniční přejezdy. V loňském roce se stalo na jihočeských železničních přejezdech dvacet nehod, v prvních měsících letošního roku už dvě. Většina z nich s tragickými následky.
Více si poslechněte online v reportáži Zdeňka Zajíčka.
Související
-
Křižovatka U Stopařky nevypadá nebezpečně, přesto je vyhlášeným místem dopravních nehod
Auta, která jedou z Netolic do Husince a ze Strunkovic do Vitějovic, se setkají na křižovatce u Památníku vojsk pěti armád, tedy v místě lidově zvaném „U Stopařky.“
-
Chodci absolutní přednost na přechodu nemají a ani nikdy neměli. Zákon jim také ukládá povinnosti
Kdo má přednost na přechodu? Auto, nebo chodec? Otázka jednoduchá, ale odpovědět na ni nelze, že ten, či onen. Své povinnosti totiž mají dle zákona jak řidiči, tak chodci.
-
I na cyklostezce se musíme chovat jako na silnici. Cyklisté jezdí vpravo, ale chodci chodí vlevo
Kolo je dopravní prostředek, stejně jako třeba automobil. Stejně tak cyklostezka není nic jiného než silniční komunikace. A podle toho bychom se na ní měli i chovat.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.