Největší mostní oblouk v Česku dokončili stavaři nad přehradou Orlík. Vnitřkem se dá projít z jednoho břehu na druhý
Největší mostní oblouk v Česku propojili stavaři u Červené nad Vltavou na Písecku. Vede přes přehradu Orlík, má rozpětí 156 metrů a z jednoho břehu na druhý se dá projít úzkou šachtou přímo uvnitř konstrukce. Nové přemostění pro železnici nahradí historický most, který stojí těsně vedle, má statut kulturní památky a pochází z 19. století.
Na vrcholu aktuálně největšího mostního oblouku v Česku je vstup do úzké vnitřní dutiny. „Šachta má vnitřní světlý průměr 600 milimetrů. Máme připravené bednění, ještě na to přijde uzamykatelný poklop. Tímto průlezem se budou dělat revizní prohlídky, kontrola oblouku a tak dále,“ popisuje stavbyvedoucí Roman Šimáček.
Šachta vede od paty oblouku na jedné straně přehrady až k patě oblouku na druhé straně. „Celých 156 metrů toho rozpětí je komora průlezná,“ potvrzuje stavbyvedoucí.
Dělníci mají před sebou poslední část stavby. Na oblouku už jsou pilíře pro konstrukci, po které povede železniční trať. „Celkově jsme spotřebovali osm tisíc kubíků betonu a uložili jsme přes jedenáct tisíc tun oceli. Je to poměrně dost složité, jediným dopravním prostředkem, který tady máme, jsou dva věžové jeřáby, jimiž přenášíme materiál na místo,“ doplňuje přípravář Petr Sýkora.
Do zkušebního provozu chtějí stavaři přemostění přes Orlík u Červené nad Vltavou uvést letos v listopadu. Kompletně hotovo by pak mělo být příští rok v létě. Celkové náklady jsou skoro 550 milionů korun.
Vedlejší památkově chráněný most na místě zůstane. Žádné využití už ale kvůli špatnému technickému stavu mít nebude.
Související
-
Největší železniční oblouk v zemi překlene Vltavu u Orlíku. Původní historický most zůstane vedle
Břehy řeky Vltavy mezi Červenou a Červeným Újezdcem na Písecku spojí nový obloukový most. Roste hned vedle stávající konstrukce z roku 1889, která měla jít původně k zemi.
-
Železniční most přes Vltavu u Orlíku se stal památkou, petici za jeho záchranu podepsaly tisíce lidí
Ministerstvo kultury prohlásilo historický železniční most u Červené na Písecku za památku. V plánu přitom byla jeho demolice, protože už nevyhovuje vlakovému provozu.
-
Podolský most přes přehradu Orlík se znovu stal kulturní památkou. Vešel i do válečné historie
Železobetonový Podolský most na Písecku je podle památkářů vrcholem československého mostního stavitelství před 2. světovou válkou. I proto se opět stal kulturní památkou.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Bartoš nás zatáhl do průšvihu. Na skutečné digitalizaci se odpracovalo málo až nic, hodnotí Benda
-
Nový systém není špatný, trpí nedostatkem času na vývoj, říká k digitálnímu stavebnímu řízení Kasl
-
Okamura má zaplatit pokutu 20 tisíc korun. Bartoška přirovnal k novodobému Hitlerovi
-
Tendr silničářů ve středních Čechách skončil fiaskem. Dodavatelé se spojili a nabídku o miliardu přešvihli