Největší železniční oblouk v zemi překlene Vltavu u Orlíku. Původní historický most zůstane vedle
Břehy řeky Vltavy mezi Červenou a Červeným Újezdcem na Písecku spojí nový železobetonový obloukový most za více než půl miliardy korun. Roste hned vedle stávající konstrukce z roku 1889, která měla jít původně k zemi. Most byl však zařazen mezi kulturní památky, a tak zůstane na místě.
„Každého vždycky zajímá, jak se to bude dělat. Je to konstrukce zavěšená pomocí pylonů. Oblouk bude mít rozpětí 156 metrů, bude to největší oblouk v železniční síti, celková délka mostu je zhruba 300 metrů,“ popisuje hlavní inženýr stavby Petr Žákovec ze Správy železnic.
Most se nachází na trati Tábor – Písek nedaleko obce Červená nad Vltavou a přehrady Orlík. „Staví se v těsné blízkosti stávajícího příhradového mostu. Po dostavbě nového mostu bude doprava převedena ze stávající konstrukce na novou,“ doplňuje Per Žákovec.
Projektanti a stavaři naráží na řadu překážek. Tou největší je nepřístupný terén na vysoké strmé skále. Tu bylo podle vedoucího projektu Milana Špičky ze společnosti Metrostav nutné na obou březích Vltavy často odstřelovat. „Odtěžení skalního masivu bylo složité, ale i samotná betonáž s vyvěšováním je náročná operace,“ připomíná.
Technické řešení stavby oceňuje člen dopravního výboru Jihočeského kraje Pavel Eybert. „Já nechápu, jak se takové mosty stavěly v minulosti, když nebyla taková technika. Když si vezmeme třeba bechyňskou duhu a vidíme fotky, jak to tenkrát dělali bez mechanizace, opravdu jim patří obdiv. Ale ten si zaslouží i dnešní stavitelé mostů, protože jsou to stavby výjimečné, neskutečné, náročné, ale také drahé,“ komentuje.
Stavba nového železničního obloukového mostu přes řeku Vltavu poblíž přehrady Orlík vyjde na 543 milionů korun. Most bude hotový v příštím roce.
Související
-
Železniční most přes Vltavu u Orlíku se stal památkou, petici za jeho záchranu podepsaly tisíce lidí
Ministerstvo kultury prohlásilo historický železniční most u Červené na Písecku za památku. V plánu přitom byla jeho demolice, protože už nevyhovuje vlakovému provozu.
-
Nový visutý most roste mezi Hlubokou a Týnem nad Vltavou. Nad rybníky přenese horkovod z Temelína
Horkovod z Temelína do Českých Budějovic musí na své 26 kilometrů dlouhé trase překonat několik překážek. Jednou z nich je přírodní biotop mezi rybníky Pěnský a Křivonoska.
-
Bechyňská duha slaví 90. Unikátní most stavělo 400 dělníků pouhé dva roky
Už 90 let se nad řekou Lužnicí v Bechyni klene obloukový most zvaný Bechyňská duha. Devadesátimetrovým rozpětím a výškou přes padesát metrů skutečně připomíná oblouk duhy.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Nedůvodné privilegování.' Nejvyšší soud chce kvůli námitkám Dbalého vyjasnit postihy za korupci
-
Odvolání za podpis miliardového kontraktu: exředitel Diama v podniku zůstal, pochybení i po letech odmítá
-
Tanky, Keňa, sociální sítě. Neshody mezi Řehkou a Černochovou pokračují, nepoškozuje to armádu?
-
Izraelské kroky v Sýrii mohou zvýšit riziko konfliktu. Rozšíření osad na Golanech je dalším zdrojem napětí