Historický železniční most přes Vltavu u Orlíku se stal památkou, petici za jeho záchranu podepsaly tisíce lidí
Ministerstvo kultury prohlásilo historický železniční most přes řeku Vltavu u Červené na Písecku za kulturní památku. Rozhodnutí ještě není pravomocné, běží patnáctidenní odvolací lhůta. Za zachování mostu lidé podepisovali i petici. Správa železnic totiž plánovala jeho demolici, protože už nevyhovuje vlakovému provozu.
Svůj podpis pod petici připojily přes čtyři tisíce lidí a chtějí se angažovat i dál. „Podle mého názoru to v podstatě zatím ještě moc neznamená, jsme na začátku,“ hodnotí prohlášení ministerstva kultury předseda petičního výboru Karel Holl.
„Most bude tedy chráněn, možná, pakliže se nikdo neodvolá a dopadne všechno dobře. Nevíme ale, kdo si to vezme, jak se to opraví, co bude dál, jsme v bodě nula,“ dodává.
Správa železnic se v tuto chvíli s rozhodnutím ministerstva kultury seznamuje a zvažuje další kroky. Výstavba nového mostu, který by měl stát poblíž toho historického, ale není ohrožená. „Aktuálně předáváme staveniště, letos se uskuteční technologická příprava stavby a samotný nový most se začne stavět v příštím roce,“ potvrzuje mluvčí Nela Friebová.
Čtěte také
Ocelový příhradový most z 19. století byl jako první železniční most na našem území postavený bez lešení letmou montáží. Jak uvádí mluvčí ministerstva kultury Michaela Lagronová, byly i další důvody, proč most prohlásit za kulturní památku. „Je to druhý nejdelší most tohoto typu u nás. V době, kdy se stavěl, byl dokonce druhým nejvyšším mostem Rakouska-Uherska a je to poměrně ikonická stavba a významný krajinotvorný prvek,“ říká.
Petiční výbor, který bojoval za záchranu mostu, navrhoval, aby most dál sloužil pěším a cyklistům. Část peněz původně určených na demolici by bylo možné použít k jeho úpravám. Podmínkou je ale to, aby most převzal do majetku nový vlastník, který by zaručil jeho další provoz.
Jihočeští krajští zastupitelé tuto možnost před časem odmítli. „Byli bychom rádi, aby zůstal stát, ale kdo se o ten most bude starat, to je velká neznámá,“ uvádí náměstek hejtmana Pavel Hroch.
Možnost přeměnit železniční most na most pro pěší a cyklisty může komplikovat i vlastnictví některých okolních pozemků, ty totiž patří soukromníkům.
Související
-
V mostu, který spojil Doudleby se světem, je zazděné pouzdro se starými dokumenty
Na jednom svahu jsou Straňany, na druhém Doudleby. Mezi nimi se přes řeku klene most, který nese jméno Čapkův. Ne na počest spisovatele či malíře, ale poštovního úředníka.
-
Bechyňská duha slaví 90. Unikátní most stavělo 400 dělníků pouhé dva roky
Už 90 let se nad řekou Lužnicí v Bechyni klene obloukový most zvaný Bechyňská duha. Devadesátimetrovým rozpětím a výškou přes padesát metrů skutečně připomíná oblouk duhy.
-
Skladovací a výrobní haly se u Ševětína zatím stavět nebudou. Obyvatelé uspěli se stížnostmi
Jihočeský kraj prakticky zastavil přípravu stavby výrobních a logistických hal v lokalitě Švamberk. Podle krajského úřadu může mít projekt značný vliv na životní prostředí.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Teď už je to jen mezi Spolu a STAN. My míříme do opozice, říká Havlíček ke Středočeskému kraji
-
Ve škole v teplých botách a oblečení. Gymnázium v Jeseníku po povodni netopí a není jasné, kdy začne
-
Míša s AADC čtyři měsíce po genové terapii: nově drží hlavu, sedí, pije brčkem a chystá se na chůzi
-
Akce: Výbuch: ‚Sbohem, Rusko.‘ Exploze ve Vrběticích změnily českou politiku, Zeman zůstal sám