Nebezpečný koníček na hraně zákona. Urbex má své vyznavače i v Čechách
Tak trochu jiná zábava, někdy spojená s uměním, někdy dobrodružstvím, někdy nebezpečím. Těmito slovy popisuje takzvaný urbex web věnovaný tomuto modernímu koníčku.
Termín urbex je zkratkou anglických slov urban exploration. „Znamená to prozkoumávání míst, která vybudovali lidé a která jsou nyní opuštěná,“ vysvětluje studentka a urbexerka Barbora Chválová. Navštěvuje tak staré domy, chátrající kasárna, zpustlé zámečky nebo industriální stavby.
Vyznavači urbexu ctí řadu pravidel. „Nesmí se z místa nic odnášet, nic poškozovat ani vytvářet vstupy. Místa si fotografujeme, ale jedním z hlavních pravidel je, že nesmíme říct, kde se nachází. Kvůli tomu by tam totiž poté mohlo přijít mnoho lidí a místo zničit,“ popisuje Barbora Chválová.
Nebezpečí pod nohama i nad hlavou
To se ale přesto stává. „V průběhu pěti let jsem navštívila jedno místo třikrát a bylo pokaždé jiné, víc a víc zničené. Dozvědělo se o něm totiž víc lidí, bydleli tam i bezdomovci, takže úplně ztratilo atmosféru. Když se něco takového stane, je mi z toho smutno,“ komentuje urbexerka.
Prozkoumávání opuštěných budov může být velmi nebezpečné. „Musíme si dávat pozor na to, co máme pod nohama i nad hlavou. Hrozí, že se propadnou stropy nebo podlahy. Můžeme potkat i různé lidi, kteří místo používají jako svůj úkryt,“ vypráví Barbora Chválová s tím, že jí se naštěstí zatím nestalo nic horšího než to, že rozšlápla pár střepů.
Problém může mít urbexer i s majitelem nemovitosti. „Někteří se chovají vstřícně, když jim řekneme, že si chceme místo jen vyfotit a nic neničíme, nechají nás. Jsou ale i tací, co mají nainstalované fotopasti, během pár minut přijede policie a majitel si dost často může domyslet, že jsme tam něco zničili a můžeme platit dost tučnou pokutu,“ říká Barbora Chválová.
Urbex je koníček na hraně zákona, mnohdy spíš za jeho hranou. „Vstupujeme na soukromé pozemky, takže z tohoto hlediska je to nelegální. Často je tam ale třeba díra v okně, místo je volně přístupné. Myslím, že u soudu bychom to asi neobhájili, ale mnohdy jsou majitelé cizinci, kteří tu ani nežijí a o svůj majetek se nestarají,“ dodává Barbora Chválová.
Metou je hlídaný areál
Snímky pořízené při urbexu se sdílejí na sociálních sítích a webových stránkách. Znatelný je rozdíl mezi fotografiemi z českého prostředí, které zachycují většinou vybydlené budovy, a ze zahraničí, kde jsou často celé zachovalé interiéry jen zapadané prachem. „Samozřejmě vandalové jsou všude, ale asi platí to, že jinde si víc váží lidské práce a nemají důvod ty budovy ničit. Tady často do opuštěných staveb někdo vnikne a rozebere třeba kovy, aby ještě vydělal,“ komentuje Barbora Chválová.
Čtěte také
Metou nadšených urbexerů je podle ní dostat se do areálu, který hlídají kamery a možná i členové ostrahy. „Je to jako u každého koníčku, někdo tomu úplně propadne a pak si dává co nejtěžší úkoly. Pro mě jsou ale nejcennější moje první snímky z míst, která tehdy měla ještě nějakou atmosféru, kdy člověk ještě vlastně nevěděl, že se věnuje urbexu, ale už ty fotky pořizoval,“ vypráví.
Začátečníkům, kteří by chtěli moderní koníček vyzkoušet, především radí, aby brali v potaz, že se jedná o nelegální aktivitu. „Mohou přijít do kontaktu s čímkoli a kýmkoli, je třeba dávat pozor a nepřeceňovat síly, nelézt do míst, která opravdu mohou být nebezpečná, a chodit alespoň ve dvou,“ uzavírá.
Celý rozhovor s Barborou Chválovou o urbexu si poslechněte online, nebo si jej stáhněte k pozdějšímu poslechu do svých počítačů či mobilů.
Související
-
Začínal jsem jako vandal, ale teď už to neuznávám, říká tvůrce graffiti a portrétu Karla Gotta
Živí se jako natěrač a malíř pokojů, po práci pak nejradši tvoří graffiti. Jan Šmíd alias Jack Reyes na sebe upoutal pozornost portrétem Karla Gotta v Českých Budějovicích.
-
Popelín chce využít areál bývalé Fruty. Mohla by tu být tělocvična i hasičská zbrojnice
I malé obce trápí takzvané brownfieldy, chátrající areály, které zbyly po průmyslové výrobě, armádě nebo zemědělství. Jeden takový mají i v Popelíně na Jindřichohradecku.
-
Ze zájezdního hostince U Zajíčků je dnes ruina, z krajiny zmizel i velký rybník
Poblíž silnice mezi Novou Vsí a Strážkovicemi na Českobudějovicku stojí polorozpadlá ruina. I když vypadá nevábně, jedná se podle archiváře o historicky zajímavé místo.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.