Most u osady Hladná pod Týnem nad Vltavou byl sice v mapách, ale nikdy nestál. A stát ani nebude

13. červen 2024

Jen pár kilometrů po proudu řeky pod Týnem nad Vltavou jsou na levém břehu u osady Hladná k vidění dva mohutné betonové pilíře. Od roku 1941 čekají na dokončení mostu, ale už se ho nedočkají.

Zůstaly tu jako pomník velkorysého projektu na překlenutí údolí Vltavy z doby před druhou světovou válkou a na jejím počátku. Vltavotýnský okresní úřad plánoval stavbu silnice, která by přímo propojila Vodňansko s Bechyňskem a Táborskem.

Od ministerstva veřejných prací se podařilo získat ocelovou mostní konstrukci dlouhou 105 metrů, která byla vyrobena v Karlově huti u moravského Frýdku a původně byla určena na vývoz do Rumunska. Právě podle ní vyprojektoval Ing. Chvojka budoucí vltavský most, jehož střední pole mělo mít rozpětí 103 metry a výšku nad normální hladinou přes 27 metrů.

Betonáž pilířů začala v únoru 1941, ale byla zastavena už po třech měsících. Most se předčasně objevil zakreslený v některých mapách. Takovou mapu měly i jednotky německé armády, které tudy v květnu 1945 chtěly ustoupit do americké zóny a byly překvapeny, když most nenašly.

Po válce byl záměr stavby sice obnoven, ale v roce 1948 se nedostal do pětiletého plánu. Ocelová konstrukce, už připravená v Albrechtické Hladné, byla převezena do Skryjí. Tam se přes Berounku klene dodnes. 

Podklady pro díl Jihočeské vlastivědy pro Český rozhlas České Budějovice připravil archivář Daniel Kovář.

autor: Zdeněk Zajíček | zdroj: Český rozhlas
Spustit audio

Související