Martina Adlerová: Na železnici, dějou se věci

22. listopad 2022

Je ve vlaku přítomen Bůh? Po nedávných změnách na železnici si myslím, že je. Možná to způsobila Evropská unie, jejíž směrnice jsou čím dál přísnější, snad je to tou všudypřítomnou krizí, bůh ví…

Dřív jsem se cestou do Českých Budějovic zavřela do jednoho z kupátek, měla jsem soukromí a klid, mohla jsem přemýšlet, číst a zapisovat si, co mě zrovna napadlo.

Teď se ve vlaku cítím jako na fotbale.

Z důvodu zrušení oddílu s uzavíratelnými kupé sedím v otevřeném prostoru, fouká mi na hlavu a jsem vtažena do cizích debat, do cizích telefonních hovorů, sleduji přihrávky, nahrávky, góly a fauly… a komentátor hlásí: „A hele, tady se někomu poblinkalo batole, tamhlety puberťačky se tlemí už půl hodiny, tamten neklidný pejsek páchne až sem, následuje ostrá názorová výměna mladého páru, dokonce v cizím jazyce, čiperná seniorka se ohání teleskopickou holí a čísi dětičky si hrají na vláček kolejáček, a co deset vteřin vesele houkají: „Hu hú!“

Nejhorší na tom všem je ale nový, dříve neexistující zvuk doprovázející každé otevření a zavření dveří: Snad třicetivteřinové výstražné pípání, něco jako ptačí alarm, který se později změní v prosté volání o pomoc.

Připadá mi, že se to skoro nedá vydržet, ale ostatní cestující nejeví známky neklidu, dál se překřikují, telefonují, sledují hlasitá videa a vysílají do volného prostoru své naléhavé poselství:

Ve vlaku jsem bůh. A kdo je víc?

autor: Martina Adlerová | zdroj: Český rozhlas
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.