Martina Adlerová: Na sedm procent

4. prosinec 2025

Od začátku letošního školního roku jsem toho stihla docela dost. Rozepsala jsem novou knihu, sklidila pole brambor, přežila další narozeninovou oslavu, vylezla na Sněžku a …

A taky jsem stanula na pranýři.

To se dneska pedagogům stává docela často.

Během jedné hodiny češtiny jsem předvedla urážku na cti, způsobila duševní újmu a projevila netaktní přístup. To se zas tak často nestává.  

A co tak strašného jsem učinila? Čím jsem se provinila?

Ke konci poslední hodiny, kdy už se nedaří žáky motivovat, jsem pronesla ke znuděným deváťákům: „Teda, vám dneska mozek funguje asi tak na sedm procent. Koukejte s tím něco dělat.“ Myslela jsem, že se zasmějou, proberou a pojedeme dál.

Moji patnáctiletí žáci se ale cítili poníženi a šli si stěžovat. Byl z toho velký případ.

Raději jsem se omluvila. Jaksi preventivně. To dělají učitelé taky docela často. A taky často říkají: „Děti, otevřete okna, je tu hrozný vzduch.“ Myslí tím snad, že děti smrdí? Ne, jen chtějí vyvětrat. Dohlížet na psychohygienu výuky mají ostatně v náplni práce. 

Ale vrtalo mi to hlavou. Existují přece vědecké studie. Na kolik procent ten lidský mozek doopravdy funguje?

A kam se vůbec poděla sranda?

V rámci prevence nežádoucích jevů jsem se raději přestala usmívat. Aby nikdo nemohl říct, že se pošklebuju.

Nesděluji nadstavbové informace, aby nikdo nemohl říct, že se vytahuju. Nezadávám domácí úkoly, aby nikdo nemohl říct, že ho přetěžuju.

Jsem seriózní a hyperkorektní.

Jsem prostě kantorka dokonalá.

Asi tak na sedm procent.  

autor: Martina Adlerová | zdroj: Český rozhlas
Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat