Lidé, kteří nezapomínají na pravidelný pohyb, se obvykle dožívají vyššího věku

Senioři, cyklistika, kolo
Senioři, cyklistika, kolo

„U nás i ve světě pravidelně rekreačně sportuje jen 5 až 10 procent populace, což je alarmující!“ Tento statistický apel uvedl ve Zdravíčku o tělovýchovném lékařství Bohumil Markalous, primář ORL Nemocnice Jindřichův Hradec.

Dodal, že zároveň polovina obyvatelstva planety má nadváhu nebo obezitu, dochází tedy ke zdravotním postižením. Přitom bez pohybu není život. „Aby mohlo tělo fungovat, mělo svalovou hmotu a zvládlo určitou zátěž, je potřeba ji udržovat a zvyšovat,“ upozornil.

Díky sportu se naše tělo podle Bohumila Markalouse adaptuje na vnější vlivy a udržuje si i vnitřní obranyschopnost. Souvisí s tím také dobré zažívání, duševní rovnováha a kvalita života vůbec. „Bez pohybu tělo chátrá a narušují se všechny tělesné systémy – trávením počínaje, přes slabou výkonnost, špatný spánek a deprese, až po poruchy páteře, které patří k nejzávažnějším důsledkům,“ říká.  

Člověk, který se věnuje sportu pravidelně, má vyšší odolnost i pracovní výkonost a dožívá se obvykle vyššího věku. Zdravý člověk v produktivním věku optimálně potřebuje hodinu vytrvalostního pohybu minimálně třikrát týdně.

„Trubky se musejí čistit“

Co všechno tím zlepšuje? „V první řadě srdce a plíce. Dlouhodobější aerobní zátěž posiluje kardiovaskulární aparát a působí jako prevence civilizačních nemocí – cukrovky a aterosklerózy, což je známé kornatění cév. Lidově se říká, že trubky se musejí čistit, a je to pravda. Díky pohybu rychleji proudí krev, nedochází k poruchám tukového metabolismu, to znamená, že cholesterol nezanáší cévy,“ odpovídá Bohumil Markalous.

Nedostatek pohybu ohrožuje seniory na životě, hýbejte se alespoň půl hodiny denně

cvičení, pohyb, jóga, protahování, senior

Aby se pravěký člověk uživil, naběhal nebo ušel za den téměř dvacet kilometrů. A pohyb jako podmínka pro přežití je v nás zakódovaný dodnes. S tím se ale neslučuje současná gaučová kultura. Moderní člověk dlouhodobým nedostatkem pohybu strádá: chřadne na těle i na duchu.

Díky pohybu jsme i ve stáří v lepší kondici, dožíváme se vyššího věku, a to s lepší kvalitou života. „Dožít se devadesátky, ale být od padesáti nemocný, to není nic dobrého. Ale žít plnohodnotně až do stáří, to je benefit sportu!“ zdůrazňuje lékař.

Seniorům doporučuje chůzi, nordic walking, plavání, kolo i běžky. „Plavání je sport i vynikající regenerace. Pohybová aktivita šitá seniorům na míru,“ dodává.

Spustit audio

Související