Kývli jste na něco po telefonu? I když pak nakonec nic nepodepíšete, může vás to stát peníze
Rostoucí ceny zboží i služeb, včetně energií. To je asi to hlavní, co dnes trápí české spotřebitele. Na Českou obchodní inspekci se teď často obracejí s tím, že po nich zprostředkovatel energií požaduje zaplacení jakési smluvní pokuty. Oni si ale nejsou vědomi, že by vůbec se zprostředkovatelem smlouvu uzavřeli.
Ředitelka Oblastního inspektorátu České obchodní inspekce pro Jihočeský kraj a Vysočinu Martina Střihavková upozorňuje, že smlouva může být i ústní a na dálku. „I po telefonu je možné platně a účinně uzavřít smlouvu. To si ne každý spotřebitel uvědomuje a domnívá se, že když nic nepodepsal, nic písemně neodsouhlasil, tak k uzavření smlouvy nedošlo. Ale není to tak. Podle občanského zákoníku je opravdu možné uzavřít smlouvu i po telefonu,“ říká.
Tento komunikační kanál zprostředkovatelé energií, anebo i jiných služeb, často a rádi využívají. „Při hovoru spotřebitel souhlasí se zněním smlouvy i s tím, že následně podepíše zprostředkovateli plnou moc. A když mu přijde obálka s textem smlouvy i s plnou mocí, kterou by měl podepsanou poslat zpátky, tak si řekne: Ale vždyť jsem zatím nic nepodepsal, tak na to reagovat nebudu a bude to,“ vypráví Martina Střihavková.
Jenže to je podle ní omyl: „Tímto spotřebitel nechá marně uplynout čtrnáctidenní lhůtu, kterou má na to, aby mohl od smlouvy odstoupit. A tím je smlouva platná, účinná, a tím pádem má i zprostředkovatel nárok na zaplacení smluvní pokuty.“
Pokuta vyplývá právě z této ústně uzavřené smlouvy. A týká se toho, že spotřebitel jako jedna ze smluvních stran neudělal to, k čemu se při telefonátu zavázal, tedy nepodepsal smlouvu a neposlal plnou moc zprostředkovateli.
Dělat mrtvého brouka nepomůže
„Mnohdy jediným účelem ze strany zprostředkovatele je právě získat tuto smluvní pokutu. Může se pohybovat v tisících korun za jedno odběrné místo, obvykle jsou to dva, tři ale i pět tisíc korun,“ upozorňuje ředitelka inspektorátu České obchodní inspekce.
Nárok na smluvní pokutu zprostředkovateli vzniká bez toho, aniž by došlo ke spotřebě, tedy v případě energií k jejich odběru. „Zprostředkovatelé energií nejsou dodavateli. Až následně by začal dodavatel energii dodávat. Ale protože spotřebitel nepodepsal smlouvu, nevrátil plnou moc, k dalšímu propojení nedošlo. Smluvní pokuta vyplývá z toho, že spotřebitel nepostupuje podle zprostředkovatelské smlouvy,“ vysvětluje Martina Střihavková.
Kdyby chtěl člověk smlouvu vypovědět, protože si odběr služeb nebo zboží rozmyslel, musí to stihnout do čtrnácti dnů a musí to dát zprostředkovateli aktivně vědět. „Nemusí udávat vůbec žádný důvod, ale je opravdu nutné, aby tento projev své vůle druhé straně do čtrnácti dnů doručil. Tím ta smlouva přestává platit a zprostředkovateli nevznikne na smluvní pokutu nárok,“ uvádí Martina Střihavková.
Čtěte také
Jestliže už smlouva vešla v platnost, odvolání proti pokutě může být těžké. „Záleží na tom, jak je koncipovaná smlouva a co vše bylo řečeno během onoho telefonického hovoru. To právě bývá předmětem kontrol České obchodní inspekce, která si na základě podnětů od spotřebitelů vyžádá telefonáty, které bývají nahrávané, a sleduje, zda zprostředkovatel splnil veškeré podmínky, které jsou i z jeho strany nutné, aby smlouva mohla být platná,“ objasňuje Martina Střihavková.
Ani odstoupení od smlouvy po uplynutí čtrnáctidenní lhůty podle ní nemusí být snadné. „Opět záleží na každé smlouvě. Je důležité vstoupit v jednání se zprostředkovatelem. Pokud spotřebitel není schopen řešit situaci sám, měl by se obrátit na někoho v rodině, kdo mu pomůže, anebo na nějakou spotřebitelskou organizaci. Může využít i subjekt mimosoudního řešení sporů,“ dodává.
Problematika zprostředkovatelů energií nově přechází na Energetický regulační úřad, a tak právě on je tou organizací, která může spotřebitelům pomoci nejúčinněji. Určitě je ale neodmítnou a nějakým způsobem nasměrují i další spotřebitelské organizace, včetně České obchodní inspekce. Rozhovor s její oblastní ředitelkou Martinou Střihavkovou si poslechněte online.
Související
-
Družstevní bydlení je výhodné. Když plníte povinnosti, o byt nemůžete přijít, říká předseda svazu
„My jsme po roce 1989 často slýchali, že jsme pozůstatkem minulého režimu, ale ono to tak není. První bytové družstvo vzniklo už v roce 1903,“ zdůrazňuje Jan Vysloužil.
-
Šmejdi změnili praktiky. Pozor na internetové obchody a na to, s čím souhlasíte po telefonu
Dřív lákali seniory na výlety spojené s nabídkou zboží. Dnes už se předváděcí akce prakticky neobjevují. Rozhodně to ale neznamená, že by takzvaní šmejdi zmizeli ze scény.
-
Zateplování je cesta z energetické pasti. I pro bytovky, připomíná poradce
Vítr fouká ze strnišť a zdá se, že energetická krize provětrá i naši peněženku. Podle Jiřího Veselého z Energy Centre České Budějovice je třeba na zimu myslet s předstihem.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.