Vlastní žena mi dala pokutu za zmeškání výstupu, vzpomíná bývalý operní sólista Otakar Dubský

16. prosinec 2024

Operní sólista Jihočeského divadla a vedoucí dětského pěveckého sboru Jitřenka – to jsou dvě důležité životní role Otakara Dubského. Významná osobnost českobudějovického kulturního života letos na jaře oslavila 87. narozeniny. Do studia Českého rozhlasu přišel Otakar Dubský vyprávět i o rolích, které jako tenorista ztvárnil na jevišti.

Nejraději podle svých slov vzpomíná na titulní roli Dalibora ve stejnojmenné opeře Bedřicha Smetany. „To byl neopakovatelný pocit, když zní ta krásná hudba a vy jdete jevištěm za té jásavé muziky. Jedním slovem, nádhera,“ rozplývá se tenorista, který v Jihočeském divadle jako sólista působil v letech 1965 až 1991.

Kromě Dalibora si zahrál třeba Dvořákova Prince nebo Verdiho Dona Carlose. To vše v éře, kdy operní soubor Jihočeského divadla vedl Karel Nosek. „Velmi dobře nás připravil. Mohli jste k němu mít výhrady jako k člověku, ale řemeslně byl perfektní. Na jeviště umělce připravil výborně. Paní režisérka Švandová nás zase naučila hýbat každým prstíčkem,“ popisuje Otakar Dubský.

V Jihočeském divadle několik desítek let pracovala jako operní inspicientka také jeho manželka Zdeňka. Prý byla na svého muže ještě přísnější než na ostatní. „Jednou jsem v nějaké operetě prošvihl závěr, kdy tam měli naklusat všichni sólisté. A já tam nebyl, protože jsem to prokecal. Jen jsem pak viděl, jak moje žena stojí vytočená za oponou. Dala mi pokutu 300 korun za zmeškání výstupu, a to tehdy bylo hodně peněz,“ vypráví s úsměvem ve tváři.

Proč Otakar Dubský musel studovat hru na violu a jak vznikl dětský pěvecký sbor Jitřenka? Celý rozhovor si poslechněte online.

Spustit audio

Související