K válce na Ukrajině nebyl spravedlivý důvod, navíc je vedena nepřijatelným způsobem, říká teolog a duchovní

31. prosinec 2022

Michal Opatrný je vysokoškolský pedagog a duchovní. Působí jako zástupce děkana na Teologické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích a zároveň katolický jáhen v Hluboké nad Vltavou. V rozhovoru pro Český rozhlas se ohlédl za končícím rokem 2022. Například připomněl, že události na Ukrajině posunuly akademickou diskusi o tom, jestli existuje spravedlivá válka, do praktické a konkrétní roviny.

Teorie o spravedlivé válce má podle Michala Opatrného kořeny hluboko v minulosti. „Už ve středověku byla poměrně propracovaná etická teorie, která se zabývala tím, za jakých okolností může jeden stát vyvolat válku proti jinému státu. S tím, jak se válčení modernizovalo a zdokonalovalo, se pohled na spravedlivou válku pochopitelně také vyvíjel,“ říká.

Etici se poté zabývali především tím, jak vést válku spravedlivě. „Když jsou splněny nějaké podmínky pro to, aby válka mohla být zahájena, což je třeba obrana vlastního území, tak jde také o to, co všechno je dovoleno při tom boji,“ vysvětluje Michal Opatrný.

Čtěte také

„V případě války na Ukrajině vidíme, že tam nebyl spravedlivý důvod, proč by Rusko mělo Ukrajinu napadnout. To je první věc. A druhá věc je, že Rusko válku vede způsobem, který je nepřijatelný. To jsou ty útoky na infrastrukturu, útoky na civilisty. Když je poškozená infrastruktura, má to dopad na civilisty, a přímé útoky samozřejmě ještě mnohem více,“ připomíná.

Teorii podle Michala Opatrného velmi ovlivnily především první a druhá světová válka. „Potom se začalo hodně hovořit o spravedlivé obraně, že vlastně neexistuje něco jako právo na válku v tom smyslu, že můžu vyvolat útočnou válku. Tento pohled byl v etice zcela opuštěn a postupně se objevuje pohled, který říká, že mám právo na obranu,“ dodává.

Celý rozhovor s teologem a duchovním Michalem Opatrným o jeho pohledu na uplynulý rok 2022 si poslechněte online.

autor: Filip Černý
Spustit audio

Související