Jiří Březina starší: Reklamní akce
Všichni to známe, schránka plná letáků, velké nápisy nad regály a oranžové cenovky hlásí, že je tu zase akce. Ona je tu vlastně pořád, těžko se vám povede přijít do obchodu, kde by zrovna nějaká nebyla.
Dříve měly obchody pro zlevněné zboží vyhrazené regály, dnes už celá oddělení. Zřejmě se blížíme stavu, kdy jen malá část obchodu ponese nenápadné označení „Toto zboží není v akci“.
Přeškrtnuté ceny samozřejmě slibují astronomické slevy, které jsou navíc pro matematicky slabší část populace uvedené v procentech. Jen byste si neměli kazit nákup vzpomínáním, jestli jste stejné zboží za tu přeškrtnutou cenu vůbec někdy v regálech viděli.
Akční nákupy ale mají další háček. Snadno při nich přehlédneme, že to zázračně levné zboží vůbec nepotřebujeme. Vzpomeňte si, kolik akcí jste viděli na chleba, mléko nebo brambory. Naopak – bonbony, sycené limonády a džusy najdete v akci tak často, že se prakticky nevyplatí je kupovat jinak. Nejsou-li v akci tento týden, budou v ní ten příští. Nekupte to, když je to tak levné.
Pohonem akčních nákupů jsou zřejmě historické zkušenosti předků, které se nám natrvalo zapsaly do hlavy. Opakované neúrody, hladomory a jiné katastrofy jim zřejmě přidaly do genetické výbavy zásobovací pud, který chtě nechtě posloucháme i my. Toužíme vlastnit, mít víc, než potřebujeme, protože bůhvíkdy…
Přiznám se, že akčnímu omylu propadám také, přestože je mi jasné, že jde o čistý nerozum. Když pak doma začnu tahat nákup z tašky, nestačím se divit, na kolik korun vyšel ten pytlík brambor, pro který jsem šel původně.
Související
-
Jiří Březina starší: Pyrotechnika
Blíží se čas – a možná už je tu – kdy budeme v každou denní i noční dobu slýchat výbuchy, sledovat ohnivé koule stoupající k nebi a dýchat zplodiny hoření.
-
Jiří Březina starší: Na poslední chvíli
Pronásleduje mě to od dětství. Už rodiče mi říkali: Děláš všechno na poslední chvíli. Začínám na věcech dělat až v momentě, že už vlastně nejdou stihnout.
-
Jiří Březina starší: Budějovické bloudění
K něčemu se přiznám. Žiju v Budějovicích přes 30 let, ale z jednoho pohledu jsem pořád náplava. Stále jsem nezvládl místní názvosloví a už si nedělám naději na zlepšení.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.