Jiří Březina starší: Reklamní akce

3. leden 2024

Všichni to známe, schránka plná letáků, velké nápisy nad regály a oranžové cenovky hlásí, že je tu zase akce. Ona je tu vlastně pořád, těžko se vám povede přijít do obchodu, kde by zrovna nějaká nebyla.

Dříve měly obchody pro zlevněné zboží vyhrazené regály, dnes už celá oddělení. Zřejmě se blížíme stavu, kdy jen malá část obchodu ponese nenápadné označení „Toto zboží není v akci“.

Přeškrtnuté ceny samozřejmě slibují astronomické slevy, které jsou navíc pro matematicky slabší část populace uvedené v procentech. Jen byste si neměli kazit nákup vzpomínáním, jestli jste stejné zboží za tu přeškrtnutou cenu vůbec někdy v regálech viděli.

Akční nákupy ale mají další háček. Snadno při nich přehlédneme, že to zázračně levné zboží vůbec nepotřebujeme. Vzpomeňte si, kolik akcí jste viděli na chleba, mléko nebo brambory. Naopak – bonbony, sycené limonády a džusy najdete v akci tak často, že se prakticky nevyplatí je kupovat jinak. Nejsou-li v akci tento týden, budou v ní ten příští. Nekupte to, když je to tak levné.

Pohonem akčních nákupů jsou zřejmě historické zkušenosti předků, které se nám natrvalo zapsaly do hlavy. Opakované neúrody, hladomory a jiné katastrofy jim zřejmě přidaly do genetické výbavy zásobovací pud, který chtě nechtě posloucháme i my. Toužíme vlastnit, mít víc, než potřebujeme, protože bůhvíkdy…

Přiznám se, že akčnímu omylu propadám také, přestože je mi jasné, že jde o čistý nerozum. Když pak doma začnu tahat nákup z tašky, nestačím se divit, na kolik korun vyšel ten pytlík brambor, pro který jsem šel původně.

autor: Jiří Březina starší | zdroj: Český rozhlas
Spustit audio

Související