Jan Cempírek: O milencích
Měsíc květen je o kytičkách... a o milencích. Recepty na bujnou zahradu přenechám jiným, ale o milencích a milenkách bych teď v máji pohovořit chtěl. Nikoliv ve smyslu erotickém, ale lingvistickém.
Vždyť třeba i takový Karel Čapek filozofoval: Víte, kdo je nejbohatší?Milenci; pro celou spoustu věcí, které si beztrestně přisvojují. „Pamatuješ se, Pepo, na tu naši lavičku? Víš tam v našem lese!“ Těm nestydům stačí, aby tamtudy jednou šli, a už je to jejich! čílil se na oko přísně před sto lety český literární gigant Čapek.
Stopu mileneckých citů a dramat najdeme rovněž v ustálených frázích. Například takové rčení o-sto-šest. Jeho vznik je totiž doslova romantický. Jistý řídící učitel Ladislav Malý se roku 1880 přel u piva se svým kamarádem, zda ztepilé děvče, do něhož se zakoukal, podlehne za jeho zády svodům přítele, známého proutníka.
Sázka měla rozhodnout. Ti dva ji uzavřeli 1. února a velké finále na seně nebo na mezi se mělo odehrát nejpozději do sv. Jana Nepomuckého. To jest do 16. května, a to jest, ano, správně, za nejdéle sto šest dnů! Olé!
Cudné panny v těch blažených letech byly skutečně morálně pevné, a svůdce-sázkař měl tedy čas čepýřit se, svádět a tokat opravdu jen velmi, velmi limitovaný. Zda dívka odolala, či podlehla – nevíme. Ovšem pro okolí byl tento závod na sto šest dní natolik vzrušující, že o něm psaly i Humoristické listy a sousloví o-sto-šest se v češtině natrvalo usadilo jako rčení velkého, skutečně velkého chvatu.
Tolik tedy o milencích v jazyku českém a obloukem se vracím na začátek povídání. Měsíc květen je o kytičkách... a o milencích. Což krásně spojuje jedna starodávná lidová moudrost: „Chceš-li být šťasten jeden den, zabývej se milenkou; chceš-li být šťasten jeden rok, zabývej se ženou; chceš-li být šťasten celý život, zabývej se zahradou.“
Láskyplné jaro přeje Jan Cempírek alias Halina Pawlowská!
Související
-
Jan Cempírek: Cestující potraviny
Nedávno jsem slyšel vtipnou báseň budějovické básnířky Kateřiny Bolechové o fenoménu jablek na cestách.
-
Jan Cempírek: 121 let reklamního peklíčka
Znáte pojem barnumská reklama? Možná ano, možná ne. Ale její příběh ukazuje, že lidé se nemění a zůstávají stejní.
-
Jan Cempírek: O tvorbě a mimozemšťanech
Když píši tento sloupek, uvědomuji si, že jsou dva druhy tvorby. Třeba takový malíř – ten udělá halabala pozadí a pak cizeluje, přidává fleky, až hle, dílo jest na světě!
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Děsivá freska válečné krajiny, u které se nepřestávám smát.
Petr Gojda, slovesný dramaturg, Centrum výroby Českého rozhlasu


Osudy dobrého vojáka Švejka KOMPLET
Pro jedny šťastný blb a ignorant, pro druhé vychytralý šašek. Pro nadporučíka Lukáše boží dobytek. Pro jedny ikona totálního odcizení a nihilismu, pro jiné bojovník proti válce, pro další anti světec a antihrdina. Čte Oldřich Kaiser