Jak vybřednout z bludného kruhu diet?

Ani se zdravou stravou se to nesmí přehánět.
Ani se zdravou stravou se to nesmí přehánět.

Redukční dieta je životním stylem mnoha žen a mužů, kteří se snaží mít svoji váhu pod kontrolou. Základní pravidlo hubnutí, tedy vydávat víc energie než přijímat, ale někdy přestane fungovat.

Proč? A jak vybřednout z bludného kruhu diet? Na to jsme se v magazínu Zdravíčko ptali nutriční specialistky Nemocnice České Budějovice Aleny Sladké.

„Po čase se může stát, že se snižování hmotnosti zastaví,“ líčí zkušenosti pacientů Alena Sladká, „může to být na pár dnů, týdnů i měsíců. Je důležité nezpanikařit. Je totiž ověřené, že po čase se hubnutí znovu nastartuje.“

Čím je to podmíněno? „To neví nikdo,“ směje se, „jde zkrátka o to, aby lidé ve své snaze vytrvali, nepřevažovali se třikrát denně, ale klidně jen jednou za měsíc. A uvidí, že to jde.“

Každý s věkem zjišťuje, co si smí a nesmí ve výživě dovolit

Někdy se do patové situace, kdy redukce hmotnosti přestává fungovat, dostávají také intenzivně sportující lidé. „Silový trénink a velká fyzická zátěž podporují růst svalové hmoty, a ta je těžší než tuková tkáň. Tady je třeba zaměřit se na jiné ukazatele, třeba právě na úbytek tuku v těle. Odborníci říkají, že je lepší 15 až 30 minut rekreačního tréninku denně než vyčerpávající výkon dvakrát, třikrát týdně,“ vysvětluje Alena Sladká.

Známou kapitolou jsou tělesné předpoklady – někdo se může cpát od rána do večera a zůstává štíhlý, jiný „tloustne z vody a vzduchu“. Podle nutriční specialistky je to genetická záležitost. Každý s věkem zjišťuje, co si smí a co nesmí ve výživě dovolit, a podle toho je třeba se stravovat.

Nejen anorexie a bulimie. Nově se objevuje posedlost zdravým jídlem a cvičením

Anorexie

Atraktivnost žen prý muži měří podle jakýchsi tří pé. Dívky s poruchami příjmu potravy (PPP) je mají, ale štěstí jim nepřinášejí. Naopak, ohrožují jejich život.

Za 95 procent případů nadváhy si můžeme my sami. „Jde o návyky z dětství a kulturu stravování v rodině, ale také o naše experimenty s dietami a jo-jo efekt. Držíme dietu, zhubneme. Jsme spokojení, a tak začneme jíst normálně. Jenže tím pádem zase přibereme, ale o trošku víc, než jsme měli předtím. Takže nasadíme ještě drastičtější dietu… a bludný kruh je tady,“ popisuje Alena Sladká.

Dietami zkoušené tělo podle ní pochopí, že později už nemusí nic dostat, že bude hůř, a tak si ukládá zásoby. „Pokud bude naše tělo vědět, že mu hladovění nehrozí, nebude mít potřebu ukládat,“ připomíná

Jak se naučit jíst správně, jestliže si tělo zvyklo vyžít z mála?

„Rozhodně to není jednoduché a rychlé. U anorektiček a bulimiček jde většinou o velmi dlouhodobou, prakticky celoživotní léčbu. Člověka, který nechce přibrat, normálně jíst naučíte jen velmi obtížně. Nutriční podpora je nutná, ale jde spíš o hlavu než o metabolismus. Základem je tedy psychologická pomoc.“

A k čemu je důležité normálně jíst?

„Tělo potřebuje živiny. Díky stravě a vodě žijeme. Na pránu nevěřím, rozhodně jsem nikoho takového, kdo by dokázal žít bez jídla, neviděla. Naopak: je to jako s tím známým vtipem, kdy hlupák nedával oslovi žrát. Osel mu pošel a hlupák se divil z čeho. Jídlo je naše palivo. Musíme ho tělu dodávat, aby dobře fungovalo.“

Jak tedy jíst správně?

„Dobře, kvalitně, pravidelně. Je třeba dodat bílkoviny, tuky i cukry. Tuky například ve formě panenských olejů, cukry zejména z obilovin, chleba, brambor. Kdo si odpírá přílohy, ať si dopřeje luštěniny. Dalšími důležitými složkami jsou vláknina, vitamíny a stopové prvky. Klasická jídelní pyramida stále platí: základnu tvoří zdravé sacharidy, další patro je zeleninové a ovocné, následují mléčné výrobky, vejce a maso a až na vrcholu jsou jako občasná třešnička na dortu sladkosti,“ vysvětluje odbornice na výživu.

Jaký čas si na hubnutí dát?

„Ideální je shodit dva až tři kilogramy za měsíc, za rok je to až 30 kilo, a to už je znát. Při tomto pozvolném úbytku je téměř stoprocentní jistota, že nenastane jo-jo efekt. Cílem je změna životního stylu, který budeme udržovat po zbytek života: zdravé stravování a přiměřené sportování.“

A dojde-li k dietní chybě?

„Rozhodně se netrestat. Dnes jsem to přehnala, ale od zítřka to zase srovnám a jede se dál. Drastické diety a trestání se hladovkou vedou ke zmíněným poruchám příjmu potravy a ohrožují nás na tělesném i duševním zdraví, v krajním případě i na životě. Každopádně nám život zkazí. A za to žádná dieta nestojí!“

Spustit audio

Související