Počkejte s hubnutím do jara, říká po Vánocích výživová poradkyně

Váha, metr, dieta, hubnutí
Váha, metr, dieta, hubnutí

Spoustu práce mají po Novém roce výživoví poradci. Potvrzuje to Jindra Jeníková z českobudějovické Kondice Pro. „Už na konci prosince si volají zákazníci o termín s tím, že nutně budou potřebovat po Vánocích zhubnout. Nejlépe za jeden den deset kilo, ale takové zázraky se opravdu nedějí,“ připomíná.

K novoročním předsevzetím o hubnutí radí, aby lidé raději počkali do začátku jara, ideálně do přelomu února a března. „Zima je obdobím, kdy celá příroda spí, a člověk je součástí přírody, takže jsme také unavenější a ospalejší. Rozjíždět v tuto dobu nějaký projekt v našem těle je energeticky náročné a může to skončit neúspěchem, což je potom frustrující,“ vysvětluje.

Často právě kvůli tomu se lidé přestanou snažit zhubnout na začátku nebo v polovině února s tím, že to nejde. Ale to je přesně doba, kdy už by to tělo dokázalo. „V předjaří se tělo probouzí, to je čas, kdy jsme schopni akce, něčeho nového. Tehdy bychom měli hubnutím začít,“ dodává Jindra Jeníková.


Základní pravidlo pro hubnutí:
PRAVIDELNOST
- ve stravování
- v pitném režimu
- pohybu
„Každý organismus je jiný, nechvátejte na sebe, dejte si prostor. Primárně by cílem mělo být cítit se dobře a pak je úplně jedno, jak velký je úbytek na váze. Nechoďte do extrémů, všeho moc škodí. Dělejte vše pestře,“ připomíná Jindra Jeníková

Už nyní v lednu se ale podle ní můžeme na změnu připravovat, aby pak vše bylo snazší. „Ideální by bylo nastavit si to tak, že se teď měsíc nebo měsíc a půl pokusím žít zdravě bez shazování kil. Pokud se povede něco shodit, bude to perfektní, ale pokud se to nepovede, nevadí, protože to hubnutí si nastavíme až od konce února,“ říká výživová poradkyně.

Jednou z nejdůležitějších věcí při hubnutí je pitný režim. Měli bychom se snažit vypít tři decilitry tekutin na deset kilo naší hmotnosti a to vše rozložit do celého dne. „Spousta lidí dělá tu chybu, že se trochu napijí ráno, pak se zaberou do práce, nic nepijí a nakonec to dohánějí večer. Samozřejmě poté celou noc chodí na záchod, nevyspí se a jsou v bludném kruhu,“ popisuje Jindra Jeníková. Pomoci může aplikace v mobilním telefonu, která na pití pravidelně upozorní.

Dodržování stejných časových rozestupů je důležité i u jídla. První jídlo bychom si podle Jindry Jeníkové měli dát zhruba do třiceti minut po probuzení. Kdo hned nezvládne hutnou snídani, může sáhnout například po pár mandlích s rozinkami a snídani odsunout o hodinu.

Na poslední jídlo je čas tři nebo tři a půl hodiny před spaním. Kdo ponocuje a chodí spát po půlnoci, měl by si dát do 19 hodin hutnou večeři a pak ještě druhou lehčí večeři. K té se hodí například jednoduchý zeleninový vývar.

Výživová poradkyně Jindra Jeníková

Následující spánek je také zásadní. „Po šesti a půl hodinách spánku se vytváří hormon melatonin, kterému se říká hormon mládí, obnovy, regenerace. Ten zajišťuje, že všechny vnitřní orgány jsou ráno zase připraveny na sto procent. Pokud spíme málo, nedojde k noční regeneraci a tělo je ráno unavené, takže šest a půl hodiny spánku je opravdu nutné minimum,“ vysvětluje výživová poradkyně.

A ke zdravému životnímu stylu neodmyslitelně patří také pohyb. Nic se ale nesmí přehánět, člověk by měl zvážit svoje momentální síly a přizpůsobit pohyb aktuální kondici i věku. „Nejlepší pohyb, který mohu všem doporučit je nordic walking, tedy chůze s holemi. Při tom pracuje zhruba 95 procent svalů, ujdete mnohem víc a nejste unavení a pohybem s hůlkami vzniká rotace v oblasti trupu, čímž se krásně tvaruje pas,“ doplňuje Jindra Jeníková.