Eliška Novotná: Nemohu

27. únor 2024

Poslední dobou pro mne přibývá na internetu situací, které mě vytáčejí. Nemám teď na mysli fake news ani hloupé příspěvky některých lidí, ale systémové zabraňování jeho užívání podle mé vlastní vůle.

Buď se mi vynoří z ničeho nic před očima něco, co jsem nevyhledala, vůbec o to nemám zájem a znemožňuje mi to prohlížení toho, co jsem si našla; nebo vyskočí požadavek odsouhlasení cookies.

A protože nechci, aby někdo někde filtroval „mně na míru“ to, co mně internet nabízí, a uzavřel mě tak do informační „bubliny“ s klapkami na očích, tak to nikdy neodsouhlasím, a tudíž se nemohu dostat k tomu, o co opravdu stojím.

A protože těchto bariér přibývá a jsou stále urputnější, sílí ve mně stále více pocit rostoucí převahy toho, k čemu mě TO nepustí, nad tím, co číst mohu.

Vím, že svoboda není bezbřehá, ale pokud se mohu svobodně rozhodnout nefungovat jako předurčený klon, znamená to zříci se některých možností, které internet nabízí? No, mohu to udělat, ale… nebo nemohu?

autor: Eliška Novotná | zdroj: Český rozhlas
Spustit audio

Související

  • Eliška Novotná: Prevence

    Chodila jsem po operaci rok co rok na preventivní screening, vždycky trochu s obavami, a po něm jsem si vždy s úlevou dopřála v mé oblíbené kavárně ke kávě i zákusek.

  • Eliška Novotná: Užij a vyhoď

    Všichni, kdo jsme se kdy po letech stěhovali nebo vyklízeli byt po prababičce, to známe. „Těch krámů! Co tím myslela?“ nebo „Tohle všechno jsme schovávali, neuvěřitelný!“

  • Eliška Novotná: Přijmout laskavost

    Pro ty z nás, kteří jsme byli celý život záměrně soběstační a „nikoho jsme nepotřebovali“, jsou chvíle, kdy zjistíme, že už to bez pomoci nezvládneme, obzvláště těžké.

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.