Dvanáctka není jen pivo, ale také krásně zvonící hudební nástroj
Slovo dvanáctka nemusí znamenat jenom zlatavý mok nebo třeba formu blues, ale muzikant za ním může vidět i dvanáctistrunnou kytaru. Tedy hudební nástroj, z něhož vychází mohutnější a čistší zvuk než z klasické šestistrunné kytary. Také se náročněji a déle ladí.
Začátky rozšíření dvanáctistrunné kytary nás zavedou k černošským písničkářům a bluesmanům Leadbellymu a Blind Williemu McTellovi, tedy do 20. a 30. let minulého století. Byť využití nástroje je rozhodně žánrově širší a v čase se vyvíjelo, zůstaneme v pořadu Světla ramp spíše v oblasti folku nebo folk-rocku u písniček, jejichž hodnotu osvědčil čas a které ozdobil jemně zvonivý zvuk kytary s dvanácti strunami.
Na úvod zazní velký hit roku 1963 folkového tria Rooftop Singers Walk Right In, nejen že vhodně slovesně vítací („Vejděte a posaďte se!“), ale hlavně v něm dominuje zvuk dvanáctistrunné kytary Gibson.
A právě kvůli tomu si tuto píseň oblíbil kytarista Radek Tomášek, jak v pořadu ostatně zazní. Ten zase s dvanáctkou exceloval v nahrávce legendárních Rangers Škatule z roku 1970. To je zase Antonínem Hájkem česky otextovaná verze velkého hitu populárních australských pop-folkových Seekers A World Of Our Own, jehož slova by mohla být doplňkem psychoterapie lidí unavených stresem dnešního světa: „Zavřeme dveře a zůstaneme dnes večer doma. Pryč od shonu a světel velkoměsta. Necháme to všechno zmizet a zůstaneme sami. Budeme žít v našem vlastním světě.“
Čtěte také
Jistě jako písničky jihočeských Nezmarů, s nimiž však australské Seekers ještě neopustíme. Jedním ze zásadních článků této oblíbené folkové skupiny je zpěvák, hráč na dvanáctistrunnou kytaru a spolupracovník našeho rozhlasového studia Pavel Zajíc, který jednak poutavě pohovoří o svém vztahu k tomuto hudebnímu nástroji a který také otextoval i zazpíval jemnou písničku Seekers The Sad Cloud pod názvem Bál. Mimochodem, tato nahrávka Nezmarů byla pořízena na konci 80. let v českobudějovickém studiu Českého rozhlasu.
Rockovější část Světel ramp se zvonivými tóny dvanáctistrunné kytary bude náležet Beatles a jejich Pernému dni – A Hard Day´s Night. „Beatles každý z nás slyšel. Viděli jsme je ve filmu Perný den a já pak šel a koupil si dvanáctistrunnou kytaru Rickenbacker, jakou měl George Harrison.“ To je vzpomínka Jima Rogera McGuinna ze slavné kalifornské kapely Byrds. Jejich Mr. Tambourine Man, Pán s tamburínou, je dodnes považován za jednu z nejlepších nahrávek amerického folk-rocku, i když v tomto případě byl McGuinnův Rickenbacker ještě možnostmi nahrávací techniky nemálo vylepšen.
Související
-
Chlupatý kaktus, Slunečnice, Jen pro ten dnešní den. K těmto šlágrům napsal text herec Josef Gruss
Je tomu bezmála 80 let, co zářila v jinak krušných protektorátních časech filmová komedie Hotel Modrá hvězda. Její úspěch nebyl postaven jen na hvězdách, ale i na písničce.
-
Sedmkrát „srdce“ v písničkách o svatém Valentýnovi – Od operety Franze Lehára až ke Karlu Gottovi
Světla ramp se sedmi písničkami se základním symbolem lásky, se srdcem, srdíčkem v přeneseném slova smyslu, přímo v názvu! Připravil Jiří Kasal.
-
Milan Chladil váhal mezi povoláním krejčího a obchodníka, ale nakonec se stal populárním zpěvákem
Pro někoho svět včerejška, symbol zašlých časů. Pro jiného stále přítomný hlas mládí. 8. února, tomu bude devadesát let, co se narodil Milan Chladil.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka