Divadelní Bouda v centru Českých Budějovic se otevírá. Prvním představením je opera Dalibor

21. listopad 2019 16:52
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Operu Dalibor uvádí Jihočeské divadlo v prozatímním areálu Bouda na Mariánském náměstí v Českých Budějovicích

Už od 60. let minulého století mělo stát na Mariánském náměstí v Českých Budějovicích divadlo. Dosud tu ale není a Jihočeské divadlo na vlastní budovu stále marně čeká. I proto se rozhodlo sto let své existence symbolicky oslavit v Boudě –  prozatímním divadelním areálu.

První inscenací, která tu má ve čtvrtek večer premiéru, je opera Bedřicha Smetany Dalibor. „Dalibor je pro nás důležitý, protože touto operou začala existence profesionálního souboru Jihočeského divadla v září 1919, a tak se po sto letech vracíme právě k ní,“ vysvětluje režisér Tomáš Studený.

Dalibor podle něj ale i přináší téma, které je stále aktuální. „Je to vzpoura jedince, který věří ve své ideály, proti systému, ale zároveň veliká tragédie. Sám se uchýlí k násilí, a tím roztočí tragické soukolí, které ho nakonec semele. Je to, myslím, velký příběh,“ říká.

Jihočeské divadlo sáhlo po výrazné úpravě oscarového režiséra Miloše Formana. Ten ji připravil pro Národní divadlo, které ji ale odmítlo. „Nás to samozřejmě nějakým způsobem dráždilo a lákalo. Na druhou stranu jsem si nebyl úplně jistý, jestli to vůbec půjde, protože ten Formanův zásah je natolik výrazný, že není jednoduché si to poskládat. Když jsme ale nakonec psali nové libreto, na nějakou možnost jsme přišli,“ dodává Tomáš Studený.

V divadelní Boudě na Mariánském náměstí v Českých Budějovicích sedí orchestr přímo na jevišti. Zpěváci se pohybují za ním a také kolem něj na lešení, které vytváří dojem alžbětinského divadla.

Čtěte také

Netradiční prostor a nová role byly výzvou pro tenoristu Jozefa Moravce. „Dalibora zpívám úplně poprvé a musím říct, že se mi zpívá líp, než jsem čekal. Měl jsem velký respekt, mám ho doteď, ale zamiloval jsem si to,“ komentuje.

Roli Milady si zazpívá sopranistka Lucie Kašpárková. „Ze začátku jsem měla obavu, ale po hlavní zkoušce, a když jsem to celé viděla, tak jsem velice ráda, že se toho účastním. Akusticky je každý takovýto prostor trochu nepříjemný, ale ne každé divadlo má skvělou akustiku, takže člověk se s tím prostě musí nějak popasovat,“ říká.

Po sedmi uvedeních Smetanova Dalibora se v Boudě představí činohra s Brechtovou politickou satirou Zadržitelný vzestup Artura Uie, balet připravil na prosinec taneční show Inscenační porada s Jiřím Lábusem a Malé divadlo uvede před Vánoci rodinné představení Útěk do Egypta přes Království české.

Spustit audio

Související