České školství je zralé na reformu, myslí si sociolog. Navrhuje zrušit malé školy, což ušetří peníze
Spádové školy. Před deseti lety byli rodiče ochotní jít si stoupnout v noci do fronty, aby se jejich dítě dostalo do té školy, kterou mu vybrali. Jak je to dnes? Funguje školský systém lépe? Co když spádová škola z nějakého důvodu nevyhovuje? To rozebírá pořad Přímá řeč.
Autor pořadu Filip Černý o problému mluvil s rodiči, vedoucí školského odboru v Českých Budějovicích Barborou Čížkovou a také sociologem Danielem Prokopem. Ten upozornil na slabá místa českého školského systému, třeba co se týče peněz.
„My máme obrovské množství malých škol, zhruba třetina škol v Česku je do 150 dětí. Podle mě by byla dobrá reforma, aby malé školy, které mají špatné výsledky, zanikly a aby školy na vesnicích měly jen první stupeň,“ říká.
Podle sociologa má smysl ponechat na vsích pouze první stupně škol, což udrží komunitu, a druhé stupně koncentrovat do větších škol, protože pro druhý stupeň už je potřeba více odborných učitelů. „Ušetřily by se tak obrovské prostředky za provoz,“ dodává Daniel Prokop.
Čtěte také
Náklady na vzdělávání zvyšuje i vysoký počet dětí s odkladem povinné školní docházky. „V Česku máme dvacet procent dětí s odklady, zatímco v Evropě je běžné jedno až pět procent. Ty děti si o rok prodlužují povinnou docházku, a to stojí nižší miliardy korun u tolika dětí,“ vysvětluje sociolog.
Problém vidí i v decentralizovaném školství. „Nesdílí se věci typu účetnictví, správa budov, to dělá každý zřizovatel sám. Přitom existuje studie, že kdyby se tyto správní činnosti posunuly na vyšší úroveň, ušetřily by se miliardy. Možná by se tím lepším řízením zlepšila i kvalita a zároveň by bylo možné dát ušetřené peníze na platy učitelů a podpůrných pracovníků,“ uvádí.
Celý pořad Přímá řeč o školském systému si poslechněte online.
Související
-
Národ Komenského posílá až čtvrtinu dětí do školy později, to je tristní, říká náměstek hejtmana
Velmocí v odkladech školní docházky se stala Česká republika, má jich nejvíc v celé Evropě. Pozdější nástupy do první třídy jsou přitom podle odborníků mnohdy zbytečné.
-
Dětem musí být ve škole dobře, to není třešnička na dortu, ale korpus, myslí si koordinátorka
V Česku chodí děti do školy nejméně rády ze všech zemí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj. Podle jejích údajů roste i počet dětských úzkostí a poruch chování.
-
Lidé ztrácí snahu řešit problémy ve vztazích. Tím na celý život ovlivní děti, upozorňuje poradkyně
Přibližně každé druhé manželství skončí rozvodem. Znesváření manželé bývají pohlceni svými spory a často si ani neuvědomují, že konec vztahu se nedotýká jen jich samotných.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.