České školství je zralé na reformu, myslí si sociolog. Navrhuje zrušit malé školy, což ušetří peníze

15. květen 2024

Spádové školy. Před deseti lety byli rodiče ochotní jít si stoupnout v noci do fronty, aby se jejich dítě dostalo do té školy, kterou mu vybrali. Jak je to dnes? Funguje školský systém lépe? Co když spádová škola z nějakého důvodu nevyhovuje? To rozebírá pořad Přímá řeč.

Autor pořadu Filip Černý o problému mluvil s rodiči, vedoucí školského odboru v Českých Budějovicích Barborou Čížkovou a také sociologem Danielem Prokopem. Ten upozornil na slabá místa českého školského systému, třeba co se týče peněz.

„My máme obrovské množství malých škol, zhruba třetina škol v Česku je do 150 dětí. Podle mě by byla dobrá reforma, aby malé školy, které mají špatné výsledky, zanikly a aby školy na vesnicích měly jen první stupeň,“ říká.

Podle sociologa má smysl ponechat na vsích pouze první stupně škol, což udrží komunitu, a druhé stupně koncentrovat do větších škol, protože pro druhý stupeň už je potřeba více odborných učitelů. „Ušetřily by se tak obrovské prostředky za provoz,“ dodává Daniel Prokop.

Čtěte také

Náklady na vzdělávání zvyšuje i vysoký počet dětí s odkladem povinné školní docházky. „V Česku máme dvacet procent dětí s odklady, zatímco v Evropě je běžné jedno až pět procent. Ty děti si o rok prodlužují povinnou docházku, a to stojí nižší miliardy korun u tolika dětí,“ vysvětluje sociolog.

Problém vidí i v decentralizovaném školství. „Nesdílí se věci typu účetnictví, správa budov, to dělá každý zřizovatel sám. Přitom existuje studie, že kdyby se tyto správní činnosti posunuly na vyšší úroveň, ušetřily by se miliardy. Možná by se tím lepším řízením zlepšila i kvalita a zároveň by bylo možné dát ušetřené peníze na platy učitelů a podpůrných pracovníků,“ uvádí.

Celý pořad Přímá řeč o školském systému si poslechněte online.

autor: Filip Černý
Spustit audio

Související