Tisíce vad na tratích a firma v konkurzu. Nad jindřichohradeckou úzkokolejkou visí mnoho otazníků
Potřetí a definitivně. Jindřichohradecké místní dráhy míří do konkursu. Přestože klíčový věřitel Jan Kysela společně s dalšími partnery představil koncem letošního ledna plán na záchranu úzkokolejky, ani ne o měsíc později chystanou reorganizaci stáhl. Stále tak není jasné, zda se vlaky v létě vrátí alespoň na dva krátké vybrané úseky.
Otazníky visí v první řadě nad technickým stavem dráhy. Informace jsou dostupné zejména od Drážního úřadu nebo firmy SWIETELSKY Rail CZ, která byla původně součástí reorganizačního plánu týmu lidí kolem klíčového věřitele Jana Kysely.
„Velice eufemisticky řečeno – stav není dobrý. Všechny tratě jsou aktuálně ve výluce, včetně vybraných úseků, kde byl loni provoz částečně obnoven. Podle společnosti SWIETELSKY Rail CZ jsou na tratích tisíce vad a uvedení do provozuschopného stavu by si vyžádalo investice v řádech vyšších desítek milionů korun,“ uvádí pro Přímou řeč Českého rozhlasu České Budějovice redaktor zpravodajského serveru Zdopravy.cz Jan Šindelář.
Kauzu kolem úzkokolejek detailně sleduje několik let. Podle něj teď o samotném konkursu musí rozhodnout soud, následně vedení firmy od Jana Kysely převezme insolvenční správce.
Čtěte také
„Konkurs vlastně znamená prodej společnosti nejvyšší nabídce. Teď je otázka, zda se firma prodá jako celek, což by pro budoucnost znamenalo určitou naději, anebo se rozprodá po částech,“ rozebírá situaci.
Pokud se prodej Jindřichohradeckých místních drah rozdělí, části tratí nebo jednotlivá nádraží můžou získat různé subjekty, a to by mohlo vést k definitivnímu zániku firmy.
V srpnu a září minulého roku vlaky alespoň pár týdnů jezdily v úsecích Nová Bystřice – Hůrky a Jindřichův Hradec – Kamenice nad Lipou. Jestli se tak stane i letos, zatím není jasné. „Já osobně bych si to velmi přál, ale bude to vyžadovat velké investice. Pokud jde o zprovoznění obou drah v celé délce (Jindřichův Hradec – Nová Bystřice a Jindřichův Hradec – Obrataň, pozn. red.), tak jsem pesimista,“ uzavírá Jan Šindelář.
Celý pořad Přímá řeč, který rozebírá situaci kolem jindřichohradecké úzkokolejky, si poslechněte online.
Související
-
Po 678 dnech jindřichohradecká úzkokolejka zase ožila. Vlaky ale zatím můžou jen na kratší úsek
Stovky lidí se přišly podívat na návrat vlaků na jindřichohradeckou úzkokolejku. Provoz byl téměř dva roky přerušený kvůli krachu provozovatele a ztrátě licence.
-
Na kolejích se objeví nové motorové vlaky RegioFox. V prvních z nich už České dráhy školí strojvůdce
Rychlejší, bezpečnější a komfortnější budou nové vlaky RegioFox, které začnou jezdit na vybraných tratích. České dráhy tak pokračují v obnově a modernizaci vozového parku.
-
Aby budějovické vlakové nádraží dýchalo, bylo by třeba poslat auta pod zem, myslí si architektka
Hlavní architektka rekonstrukce budějovického nádraží Hana Chalupská vrátila budově jemnou barevnost, prosvětlila prostor, nasvítila kopuli a zachovala unikátní mozaiky.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka