Antonín Pelíšek: Proč chodím na houby ráno

4. září 2025

Každá další houbařská sezona mi přihrává nové a nové otázky. Ale jedna se opakuje stále dokola. V kterou denní dobu je nejlepší chodit na houby?

Hlavně mladší kolegové houbaři tvrdí, že vstávat do lesa časně ráno je přežitek a vlastně zbytečnost, protože houby rostou celý den. Proč násilně vylézat z postele a pak se jako zloděj plížit po lese za pološera, někdy v husté rose a vlhkém chladu.

Dělali to tak naši předkové, protože asi přes den neměli na houbaření čas. Ale takové pospání si nejméně do deseti ráno, pak káva a sytá snídaně, vzít košík a šup do auta, to je ten pravý zážitek některých chalupářů, lufťáků, paďourů a přespolních, kteří sice nikdy vesnického pošťáka nezahlédnou, ale umějí si užívat. A nakonec i oni dotáhnou domů plné tašky.

Možná jim uvěříte, že vstávat do lesa je přežitek, který do dnešní chytré doby dávno nepatří. Jenomže starého psa, jako jsem já, novým kouskům nenaučíš.

Dobře vím, že les v jižních Čechách není krásnější nežli zrána. Příjemný chládek, zpěv probouzejících se ptáků, vůně pryskyřice, orosené pavučiny a když přes ně a stoupající mlhu ještě mezi stromy problesknou paprsky vycházejícího slunce, vypadá to jako zázrak.

Prostě zrození kouzelného dne! Tak málo někdy stačí ke štěstí, i ta muška zlatá se občas v pavoučí síti zatřpytí. Opravdu, tak málo stačí ke štěstí, že i houby, které podle některých odborníků vystrkují hlavy v jednu po poledni a to ještě při dorůstání měsíce, při té nádheře klidně oželím. Skromně k tomu dodávám, že jenom někdy.

autor: Antonín Pelíšek | zdroj: Český rozhlas
Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí

    Karin Lednická, spisovatelka

    kostel_2100x1400.jpg

    Šikmý kostel 3

    Koupit

    Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.