Železniční most přes Orlickou přehradu má nahradit nový. Proti jsou místní i památkáři

11. duben 2021 11:44
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Historický železniční most přes Orlickou přehradu v Červené nad Vltavou

Zbourání historického železničního mostu přes Orlickou přehradu chce zabránit petice i památkáři. Jeho vlastník, Správa železnic, se ho chystá nahradit novým. Už totiž nevyhovuje vlakovému provozu.

Svůj podpis na petici za zachování železničního mostu v Červené nad Vltavou už připojilo přes tři tisíce lidí. „Naší hlavním cílem je zabránit zbourání starého mostu a pokusit na tomto mostě vytvořit podmínky pro cykloturistiku a pěší turistiku, protože tady prakticky desítky kilometrů po i proti proudu není možnost přejít z jednoho břehu na druhý,“ říká předseda petičního výboru Karel Holl.

Část peněz určených k demolici nabídla Správa železnic využít k úpravám. Podmínkou ale je nový vlastník, který by zaručil další provoz mostu.

Na nedávném jednání to ale jihočeští krajští zastupitelé odmítli. „Ano, my si vážíme toho mostu, kdyby tady zůstal, kdyby ho Správa železnic opravila a nadále využívala, určitě bychom byli rádi, ale bohužel Správa železnic touto cestou nejde, takže my jsme se rozhodli, že most si nemůžeme za podmínek hlavně ekonomických převzít,“ potvrzuje náměstek hejtmana Antonín Krák.

Čtěte také

Most z 19. století přišel o památkovou ochranu v roce 2016 administrativním pochybením. Jak přiznává ředitel Národního památkového ústavu v Českých Budějovicích Daniel Šnejd, most má stále historickou hodnotu. „Je tam originální nýtovaná konstrukce, zůstává hodnota dominanty v krajině, svého času byl most druhým nejvyšším v Rakousko-Uhersku,“ uvádí.

Správa železnic chce postavit nový, železobetonový most s nejvyšší možnou cenou přes 500 milionů korun.

„Původní ocelová konstrukce z roku 1889 je již v nevyhovujícím stavu a limituje nasazení některých typů vozidel na trati Tábor – Písek. Teď je na mostě významně omezena rychlost a jeho nosnost prakticky vylučuje provoz nákladních vlaků,“ připomíná mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Nový most by měl stát v těsné blízkosti toho historického. Dlouhý bude přes 300 metrů a po dokončení se zařadí mezi největší oblouková mostní díla v republice.

Spustit audio

Související