Železniční most přes Orlickou přehradu má nahradit nový. Proti jsou místní i památkáři
Zbourání historického železničního mostu přes Orlickou přehradu chce zabránit petice i památkáři. Jeho vlastník, Správa železnic, se ho chystá nahradit novým. Už totiž nevyhovuje vlakovému provozu.
Svůj podpis na petici za zachování železničního mostu v Červené nad Vltavou už připojilo přes tři tisíce lidí. „Naší hlavním cílem je zabránit zbourání starého mostu a pokusit na tomto mostě vytvořit podmínky pro cykloturistiku a pěší turistiku, protože tady prakticky desítky kilometrů po i proti proudu není možnost přejít z jednoho břehu na druhý,“ říká předseda petičního výboru Karel Holl.
Část peněz určených k demolici nabídla Správa železnic využít k úpravám. Podmínkou ale je nový vlastník, který by zaručil další provoz mostu.
Na nedávném jednání to ale jihočeští krajští zastupitelé odmítli. „Ano, my si vážíme toho mostu, kdyby tady zůstal, kdyby ho Správa železnic opravila a nadále využívala, určitě bychom byli rádi, ale bohužel Správa železnic touto cestou nejde, takže my jsme se rozhodli, že most si nemůžeme za podmínek hlavně ekonomických převzít,“ potvrzuje náměstek hejtmana Antonín Krák.
Čtěte také
Most z 19. století přišel o památkovou ochranu v roce 2016 administrativním pochybením. Jak přiznává ředitel Národního památkového ústavu v Českých Budějovicích Daniel Šnejd, most má stále historickou hodnotu. „Je tam originální nýtovaná konstrukce, zůstává hodnota dominanty v krajině, svého času byl most druhým nejvyšším v Rakousko-Uhersku,“ uvádí.
Správa železnic chce postavit nový, železobetonový most s nejvyšší možnou cenou přes 500 milionů korun.
„Původní ocelová konstrukce z roku 1889 je již v nevyhovujícím stavu a limituje nasazení některých typů vozidel na trati Tábor – Písek. Teď je na mostě významně omezena rychlost a jeho nosnost prakticky vylučuje provoz nákladních vlaků,“ připomíná mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Nový most by měl stát v těsné blízkosti toho historického. Dlouhý bude přes 300 metrů a po dokončení se zařadí mezi největší oblouková mostní díla v republice.
Související
-
Unikátní most s chytrou technologií vzniká v Bohunicích, malé vesnici na Prachaticku
Je ekologický a sám nahlásí přetížení či namrzlou vozovku. Most v Bohunicích na Prachaticku je první stavbou svého typu u nás a díky varovnému systému i světovým unikátem.
-
V mostu, který spojil Doudleby se světem, je zazděné pouzdro se starými dokumenty
Na jednom svahu jsou Straňany, na druhém Doudleby. Mezi nimi se přes řeku klene most, který nese jméno Čapkův. Ne na počest spisovatele či malíře, ale poštovního úředníka.
-
Historický dvůr Švamberk u Ševětína jde k zemi. Má tu vyrůst průmyslový areál, místní jsou proti
Je starý přes 400 let, teď ho demolují buldozery a bagry. Místo historického zemědělského dvora Švamberk u Ševětína na Českobudějovicku má vzniknout nová průmyslová zóna.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Armáda chce využít know-how zkušených vojáků. Pokračovat ve službě by mohli i v důchodovém věku
-
Zdražujete? Nenakupujeme. Obchodníci v Chorvatsku přišli kvůli bojkotu asi o polovinu tržeb
-
Slovenský premiér Fico odmítl výzvu k rezignaci. Vláda podle něj neplánuje vystoupení z EU
-
Nová zůstává po pádu v pátečním tréninku v umělém spánku. Podstoupila operaci ke snížení otoku mozku