Unikátní most s chytrou technologií vzniká v Bohunicích, malé vesnici na Prachaticku

25. listopad 2019 13:38
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Most v Bohunicích na Prachaticku využívá jako první v republice technologii dřevo-betonu pro nosnou konstrukci

Je ekologický a sám nahlásí přetížení nebo namrzlou vozovku. Most v Bohunicích na Prachaticku je první stavbou svého typu u nás a díky varovnému systému i světovým unikátem.

Konstrukci částečně tvoří kůrovcové dřevo, takže je výrazně levnější, stavba oproti železobetonovým konstrukcím zabere méně času. Jihočeský kraj novou technologií vybaví i jiné své mosty.

„Máme tu dvanáct metrů dlouhou konstrukci dřevobetonového mostu, která se poskládala daleko rychleji než klasická železobetonová. Je to vlastně skládačka, kterou přiveze jeřáb na místo hotovou, jen ji posadí na předem připravené železobetonové patky,“ ukazuje krajský radní pro dopravu Jiří Švec.

Stavba mostu je podle něj hotová do dvou měsíců. „Samozřejmě se musí počkat, než vyzraje beton na klasických patkách, ale je to asi o třetinu rychlejší než klasická železobetonová stavba,“ dodává.

Dřevo v mostovce nepředstavují klasické trámy, ale slepené vazníky. Skládají se z kůrovcových smrků vytěžených na jihu Moravy. „Dřevo se nechává v současnosti shnít v lese nebo se prodává pod cenou většinou do zahraničí, takže je to využití našeho národního zdroje místi toho, abychom ho nechali svému osudu,“ vysvětluje autor konstrukce Roman Fojtík.

Čtěte také

Díky systému Smart Timber Bridge, který Roman Fojtík vyvinul, navíc dispečeři Správy a údržby silnic Jihočeského kraje můžou nepřetržitě sledovat všechny důležité údaje.

„Zjistí, jestli konstrukce nemá nějakou poruchu, jestli nepotřebuje něco opravit nebo jestli přes most nejezdí přetížená vozidla. Dá se napojit i na kamerový systém, který může dokonce zaznamenávat případná přetížená vozidla,“ popisuje Roman Fojtík.

Nový most vyjde zhruba na čtyři a půl milionu korun, což je asi o třetinu méně než při stavbě železobetonové konstrukce. Jihočeský kraj ho zprovozní do konce listopadu.

Spustit audio

Související