Za neposkytnutí první pomoci u dopravní nehody hrozí až pět let vězení, upozorňuje právník
Co by měl vědět účastník dopravní nehody, připomíná Petr Šmelhaus, který vede tým právníků ve spotřebitelské organizaci dTest. Vedle toho, jak vyplnit záznam o nehodě a za jakých okolností volat policii, vysvětluje základní povinnosti všech, kterých se nehoda nějak dotkla.
Účastníky dopravní nehody jsou řidiči a posádky havarovaných vozidel, ale také ostatní účastníci silničního provozu, kteří byli nehodou nějak ovlivněni, nebo se u ní ocitli.
Základními povinnostmi těchto osob jsou na prvním místě zajištění vlastní bezpečnosti a minimalizace dalších rizik a škod, a to jak na majetku, tak na lidském zdraví, dále součinnost při řešení nehody a zejména pomoc ostatním.
„První pomoc je zákonná povinnost,“ zdůrazňuje Petr Šmelhaus. „To znamená, že od takové situace bychom nikdy neměli utéci! Zákon říká, že povinnost poskytnout první pomoc má každý, a zvlášť potom řidiči,“ říká.
„Doslova platí, že řidič dopravního prostředku, který po nehodě, na níž měl účast, neposkytne potřebnou pomoc, ač tak může učinit bez nebezpečí pro sebe nebo někoho jiného, může být potrestán odnětím svobody až na pět let,“ dodává Petr Šmelhaus a upozorňuje, že tento velmi přísný trest se netýká jen vážných zranění, ale jakýchkoli.
Trochu mírnější je zákon vůči ostatním účastníkům dopravní nehody, tedy ke spolucestujícím a svědkům. „K poskytnutí pomoci takzvanou ostatní osobou je podmínka existujícího nebezpečí smrti nebo vážné poruchy na zdraví. V tomto případě je povinen poskytnout první pomoc každý,“ uvádí právník.
Čtěte také
Řidiči havarovaných vozů mají zároveň právo zastavovat ostatní auta. Za takových okolností se i řidiči a posádky zastavených vozidel stávají povinnými k poskytnutí první pomoci.
Trochu složitější je to v případě, kdy auto projíždí kolem nehody, ale nikdo ho nestaví. „Pokud je tam nebezpečí smrti nebo ohrožení zdraví, které se jeví jako vážné, pak je každý povinnen poskytnout první pomoc, bez ohledu na to, v jaké situaci se nachází,“ opakuje Petr Šmelhaus.
Konkrétně například: „Jede-li někdo další okolo nehody a vidí tam člověka, který krvácí a u kterého nikdo není, pak je rozhodně jeho povinností zastavit a pomoc poskytnout. Pokud tam taková situace panuje, řidič vidí, že u nehody pomáhají jiné osoby, že spolu hovoří, že situace není vyhrocená a není tam ohrožení zdraví nebo života, tak okolojedoucí vozidlo může jen projet kolem – pokud není zastaveno,“ dodává.
Celý rozhovor o řešení dopravních nehod s právníkem Petrem Šmelhausem si poslechněte online.
Související
-
Povinné ručení na elektrokoloběžku i zahradní traktůrek. Novela zákona změní pravidla pojištění
„Povinné ručení, tedy pojištění odpovědnosti z provozu vozidla po pozemních komunikacích, musí mít uzavřeno každý majitel.“ Tak zní část definice, na které se mnohé změní.
-
Seniorů mezi oběťmi dopravních nehod přibývá. Kdy je čas sedadlo řidiče definitivně opustit?
Řidiči na obou pólech věkového spektra jsou nejvíce nebezpeční sobě i jiným. Zatímco nezkušený mladík neodhadne situaci a má sklon riskovat, senior je někdy opatrný až moc.
-
Za řízení s telefonem v ruce pokuta až 3500 korun. Novela zákona zpřísňuje některé tresty
Začala platit novela zákona o silniční dopravě. Přináší vyšší tresty v kategorii zásadních přestupků a řadu dalších změn. Rozebírá je pořad Přímá řeč.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.