Vánoční speciál Vltavínu – z Pohádkové kovárny přes Radonickou tvrz až k požehnání elektrické lokomotivě
Vánočně laděné vydání magazínu Vltavín zpestříme pohádkovými nebo nadpřirozenými příběhy a jedním splněným snem, který se splnil právě o adventu.
Pohádková kovárna v Selibově
Víte, jak se do kovárny v Selibově u Písku dostali čerti? To se kdysi jeden čert toulal krásnou okolní krajinou a rozbolelo ho kopyto. A tak si zašel za selibovským kovářem pro pomoc... Víc prozradí Hana Procházková, která právě v selibovské kovárně založila společně s rodinou Muzeum české pohádky.
Kovárna je technickou památkou, stojí na návsi a je z konce 19. století. Před rokem se celé dění Pohádkové kovárny přeneslo do takřka vedlejší Pohádkové maštale, což je areál, kde najdete výtvarnou dílnu, bludiště, vláčkodráhu a třeba také živé oslíky.
Radonice
Na jižním okraji vesnice Radonice u Dolního Bukovska na Českobudějovicku narazíte na zbytky vodního příkopu s temnou vodou a násep. Kdysi tu stávala tvrz. Uzavírala podlouhlou náves a vévodila celé vesnici. Dnes po ní ale nic nezbylo a i historie zůstává tajemstvím.
„O historii radonické tvrze vlastně vůbec nic nevíme. Neexistuje v žádných písemných pramenech, není žádný záznam, můžeme vycházet pouze z archeologických dokladů. Našly se tu keramické střepy datované do 13. až počátku 15 století. To je asi doba, kdy tady tvrz stála a fungovala. Můžeme se tedy domnívat, že zanikla někdy za husitských válek,“ říká Jan Ciglbauer, publicista, který se zabývá historií.
Právě to, že historie tvrze v Radonicích není známá, dalo vzniknout celé řadě lidových pověstí. Ve většině z nich se o tvrzi mluví jako o propadlé – do pekla, do země nebo do bažiny, a to kvůli zpychlému panstvu.
„Může to odrážet i nějakou historickou zkušenost, třeba že tvrz měla podzemí, podsklepení, které se později zasypalo. Odtud může pramenit ta informace, že se tvrz propadla. Dokonce na starých mapách je tohle místo opravdu označované jako propast, za propadlem a podobně,“ připomíná Jan Ciglbauer.
Elektrická dráha díky cisterciákům
Přesně 17. prosince 1911 požehnal opat vyšebrodského kláštera Bruno Pammer elektrické lokomotivě na nově dokončené železniční trati mezi Certlovem a Lipnem. Byla to druhá elektrifikovaná dráha v našich zemích a koncesi na její stavbu získali podnikatel Arnošt Porák a vyšebrodský klášter.
Cisterciáci tak díky své elektráně nejenom dodávali proud na provoz železnice, ale také elektrifikovali celý Vyšší Brod. A my se ve Vltavínu vydáme do útrob klášterní elektrárny, která je v areálu dodnes. Byť je to už jiná než v roce 1911.
Související
-
L. M. Pařízek, jihočeský rodák, cestovatel a dobrodruh, ze svých cest napsal přes třicet knih
Celým jménem Ladislav Mikeš Pařízek. Pamatujete si na něj? Možná máte ještě doma některou z jeho knížek, například Jezero Manyara, Afrika pod maskami nebo Prales leopardů.
-
Vltavínský cirkusový speciál!
O cirkusu a lidech z cirkusu. Poslechněte si archivní záznamy z let 1968 a 1972 se vzpomínkami někdejších cirkusáků, cirkusových hudebníků, krotitelů a rodinných členů.
-
Kovář si vymyslel vlastní rozhlednu i s kovářským muzeem. A pojmenoval ji... Samozřejmě Kovářka
Ve Vltavínu se vydáme za železem, a to hezky s nadhledem. Připomeneme nejstarší meč z doby Keltů a vypravíme se do muzea kovářského řemesla v Moravči u Mladé Vožice.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.