V Krumlově nefotil jen Seidel, o přízeň zákazníků bojoval s velkým konkurentem
Když dnes chodíte Českým Krumlovem, vidíte, že se běžně všichni navzájem fotografujeme. Kdysi ale bylo nutné jít pro snímky k profesionálovi. Přesto se dalo mezi místními fotografy vybírat. Práci Josefa Seidela a jeho syna Františka připomíná muzeum, ale ti nebyli ve městě sami.
Fotoateliér stál i u dnešního Regionálního muzea. Pracoval tu Josef Wolf. „Ten se vyučil u Gottharda Zimmera v Linecké ulici, tam, kde teď najdete Museum Fotoateliér Seidel,“ připomíná zajímavou okolnost pracovník muzea Petr Hudičák.
Josef Wolf se pak chtěl poznat i další fotografy a zamířil na jih k Linci. „Najednou zůstal Zimmer sám. Když potom zemřel, nebyl ten jeho šikovný následovník Josef Wolf po ruce a v jakémsi výběrovém řízení padla karta na volného fotografa s mnoha zkušenostmi Josefa Seidla,“ vysvětluje Petr Hudičák.
Josef Wolf se posléze do Českého Krumlova vrátil, požádal o povolení podnikat a od té doby čile konkuroval Seidlovi, který nejprve pracoval pod firmou vdovy Zimmerové, později samostatně. „A právě jejich souboj o zákazníka, o krásnou pohlednici možná vedl k tomu, že z fotoaparátů těchto dvou mužů vznikaly tak krásné fotografie,“ dodává Petr Hudičák.
Odpověď na otázku, který z fotografů byl lepší, je pro něj velmi obtížná. „Já se starám už dlouhá léta o odkaz Josefa Seidla, proto asi vždycky budu mluvit o něm v tom lepším světle, ale musím uznat, že je řada snímků od Wolfa, které někomu mohou připadat krásnější,“ komentuje.
K Wolfovi chodili zřejmě víc místní, k Seidlovi hosté zdaleka
Práci Josefa Seidla je také jednodušší dnes zmapovat, po něm se totiž dochovala celá řada dokumentů. Například ze zákaznických knih je možné vyčíst, že k Seidlovi chodili starostové, spisovatelé, malíři i politici různých stran. „Myslím, že k Wolfovi chodili víc místní, zatímco Seidel získával zákazníky i mimo Český Krumlov. Od Wolfa se nedochovalo tolik snímků, není k tomu žádný seznam, ale z toho torza se zdá pravděpodobné, že více zákazníků měl ve městě, možná pravidelnějších, ale lidé, kteří přicházeli zdaleka, přicházeli za Seidlem,“ dodává Petr Hudičák.
V archivu Josefa Seidla se dochovala také na stroji psaná dohoda mezi fotografy, že budou dodržovat stejné ceny za pohlednice. „Když se takto výrobci pohlednic sdružili, mělo to naznačit, že pracují v jednom zájmu. Syn Josefa Seidla František mi ale před mnoha lety řekl, že Wolf to stejně nikdy nedodržel,“ vypráví Petr Hudičák.
Oba českokrumlovští fotografové dostali od hospodářské komory na konci 30. let čestné uznání za dlouholetou vynikající fotografickou práci. To vypovídá o tom, že v profesionálním světě byli hodnoceni stejně nebo podobně.
Odlišný byl ale další osud jejich rodin. Měli totiž jiný vztah k Československu a politice. „Synové Josefa Wolfa se hlásili k nacistům a pravděpodobně i s dalšími známými se účastnili věcí, o kterých dnes mluvíme jako o zločinech druhé světové války, jeden ze synů zahynul v Treblince jako dozorce při povstání vězňů. Naopak syn Josefa Seidla byl vězněn gestapem, a proto také mohl po válce v Krumlově zůstat,“ říká Petr Hudičák.
Krumlov byl podle něj městem vždy městem fotografů, kromě Seidla a Wolfa tu žili i další. „A jak se dnes turisté do Krumlova vrací, tak je vlastně fotografem každý,“ dodává Petr Hudičák.
Kdo si chce v době mobilních telefonů připomenout, jak se fotografovalo dříve, může navštívit Museum Fotoateliér Seidel. Provádí tu po třinácti místnostech, ukazují staré techniky a zájemce také vyfotografují v dobových kostýmech stejně jako na počátku 20. století.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.