V českobudějovické městské hromadné dopravě chybí 24 řidičů. Dokonce kvůli tomu nejezdily některé spoje

22. září 2021 10:44
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy MHD, městská hromadná doprava, České Budějovice, řidič autobusu. Ilustrační foto

Stojíte včas na autobusové zastávce, ale svého spoje se nedočkáte ani za půl hodiny. Přesně takové situace se během první poloviny září několikrát odehrály v Českých Budějovicích. Na vině je nedostatek řidičů v městské hromadné dopravě.

Momentálně chybí celkem 24 řidičů. Dopravní podnik kvůli tomu zvýšil náborový příspěvek. Situaci už začala řešit také radnice. Ve hře je i redukce některých méně využívaných spojů.

„Jednalo se zejména o týden od 6. září, kdy jsme zaznamenali několik úbytků řidičů, kteří se nám odhlásili těsně před směnou. V tu chvíli jsme se je samozřejmě snažili nahradit, nicméně se to nepodařilo, takže jsme zejména přesouvali pracovníky na ty důležité linky,“ vysvětluje mluvčí českobudějovického Dopravního podniku Barbora Smudková.

Městská akciová společnost má vlastní autoškolu pro nové řidiče, takže může zaškolit prakticky kohokoliv. Poptávka po této profesi na trhu práce je ale momentálně tak vysoká, že šoféři často přechází k jiným firmám.

„Ty lepší nabídky jsou jedním z důvodů, proč máme řidičů málo. Někteří v posledních měsících odcházeli. Nyní se to snažíme zlepšit třeba tím, že byla navýšena hodinová mzda o deset korun,“ uvádí Barbora Smudková.

Čtěte také

Problémem se začalo zabývat i vedení města. Podle primátora Jiřího Svobody z hnutí ANO se během posledního týdne situace stabilizovala a vydržet by to tak mělo zhruba celý příští měsíc. „Dopravní podnik nasadil všechny zaměstnance, kteří disponují patřičným oprávněním, přestože jsou zařazeni na jiné práce. Takže všichni, kdo mohli, šli za volant a byly obslouženy všechny linky,“ říká.

Jedním z řešení, které by mohlo pomoci, je sloučení trolejbusové linky číslo 4 s autobusovou linkou číslo 1. Oba spoje jezdí prakticky stejnou trasu. „Je to jedna z možností, jak ušetřit konkrétně šest řidičů, kteří by mohli nastoupit na jiné linky, a jak ušetřit i nějaké náklady. Těch opatření ale bude víc, dopravní podnik hledá další možnosti a zdroje,“ dodává Jiří Svoboda.

Dopravní podnik má během první poloviny října radnici předložit soubor opatření a určit, jak ze současné krize ven. Kromě nedostatku řidičů musí řešit také ztrátu zhruba 18 milionů korun z prvního pololetí letošního roku, kterou způsobil pokles cestujících během koronavirové pandemie.

Spustit audio

Související