Úzkou silnicí z Nové Pece jezdí denně stovky aut i kamiony. Řidiči volají po úpravě
Je široká jen čtyři a půl metru, přesto po ní denně projíždí autobusy, kamiony a hlavně lyžaři mířící do rakouského skiareálu Hochficht. Silnice z Nové Pece k hraničnímu přechodu Zadní Zvonková zažívá v letošní zimní sezóně velký nápor.
Silničáři navíc v úseku smí používat pouze štěrk, protože část prochází chráněnou krajinnou oblastí a Národním parkem Šumava. Někteří řidiči volají po rozšíření vozovky i lepší údržbě. Ani jednoho se ale podle posledních zpráv zřejmě nedočkají.
„Je to těžké, cesta je úzká, není stavěná na provoz, který tam dennodenně je, údržba je špatná,“ popisuje Martin Miesbauer, který úsekem denně projíždí do svého zaměstnání v Rakousku.
Stejně jako několik dalších řidičů v zimě jezdí autem přes zamrzlou lipenskou přehradu z Horní Plané do Bližší Lhoty. Ušetří totiž asi dvacet kilometrů. „Ušetří to nejenom čas, ale hlavně ty nervy. Led se přejede za půl minuty, kdežto po té ucpané cestě z Bližší Lhoty do Horní Plané jsem už také jel dvě hodiny,“ dodává.
Silničáři ve zmiňovaném úseku solit nesmí a sami tam občas mají problémy. „Když tudy jede náš údržbový vůz s třímetrovou radlicí, tak zbyde místo, na kterém se už těžko dokáže vyhnout i osobáku,“ přiznává ředitel prachatického závodu Správy a údržby silnic Jihočeského kraje Jiří Růžička.
Situaci by alespoň částečně mohl zlepšit most přes lipenskou nádrž z Horní Plané do Bližší Lhoty. Hornoplánští o něj usilovali už od počátku 90. let minulého století. Na stavbu za půl miliardy korun ale nikdy nebyly peníze.
„Pokud není financování, tak ten most je nerealizovatelný. To financování není a nebude, takže most v roce 2014 vypadl z územně plánovací dokumentace,“ říká starosta Horní Plané Jiří Hůlka.
Jízda autem přes zamrzlé Lipno může být po střídání teplot nebezpečná
Na zamrzlé hladině Lipenského jezera vznikly dvě ledové silnice. Podle místních lidí po nich denně z Frymburka a Horní Plané přejede až 200 aut. Někteří mají strach a přece riskují. Důvod k obavám by podle záchranářů měli mít všichni, kdo si tudy zkracují cestu na druhý břeh.
Poslední, zhruba čtyřkilometrový úsek silnice u hraničního přechodu s Rakouskem Jihočeský kraj v loňském roce opravil, ale nerozšířil kvůli požadavkům ochránců přírody. Další etapa oprav měla letos pokračovat.
Stavební povolení ale napadlo hnutí Duha z Brna. „V jednom případě byla podána správní žaloba. Vypadá to tedy, že další etapy stavby budou mít z hlediska realizace prodlení až do vyřešení odvolacích řízení a případných správních žalob,“ potvrzuje mluvčí Jihočeského kraje David Hocke.
Zlepšení tedy nejspíš přinese až jarní oteplení. Kraj přesto slibuje, že ještě letos dokončí alespoň opravu úseku z Nové Pece do Bližší Lhoty.
Související
-
Nejvíc výmolů se na silnicích objevuje na začátku roku, potkáte tu proto teď cestáře
Stav vozovek kontrolují silničáři při inspekčních jízdách. Na silnice nižších tříd vyjíždějí jednou nebo dvakrát měsíčně, silnice prvních tříd kontrolují dvakrát týdně.
-
Budějovické náměstí zaplněné do výšky 2,5 metru. Tolik soli v zimě padne na jihočeské silnice
Na začátku listopadu začíná sezóna silničářům. Od této chvíle má jihočeská Správa a údržba silnic v pohotovosti 188 sypačů a ve skladech připraveno přes 33 tisíc tun soli.
-
Na silnicích letos potkáte víc policistů. Snaží se zvrátit neradostné statistiky nehodovosti
Jako kdyby zmizely dvě plné školní třídy. Tolik životů si vyžádaly dopravní nehody za loňský rok v jižních Čechách. V celorepublikovém žebříčku se kraj dělí o druhé místo.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Kus po kousku nás ničí.‘ Ukrajinští vojáci v Kursku čelí těžké ruské protiofenzivě, smysl v operaci nevidí
-
Detaily ze sokolského auditu: při krádeži převáděla asistentka desítky milionů přes několik účtů
-
‚Pasťáky‘ v krizi. Výchovným ústavům v Česku chybí peníze, lidé i změna zákonů
-
Šikana kvůli zrzavým vlasům, moc velkým očím nebo nevidomým rodičům. Jak si potíží všimnout?