Na silnicích letos potkáte víc policistů. Snaží se zvrátit neradostné statistiky dopravní nehodovosti

Dopravní policie, policista, hlídka, policejní kontrola. Ilustrační foto

Jako kdyby zmizely dvě plné školní třídy. Tolik životů si vyžádaly dopravní nehody za loňský rok v jižních Čechách. V celorepublikovém žebříčku se Jihočeský kraj dělí o druhou a třetí příčku s krajem Jihomoravským.

Každé dvě hodiny loňského roku se stala v jižních Čechách jedna dopravní nehoda a každý týden při jedné z těchto nehod zemřel nejméně jeden člověk.

„V loňském roce jsme řešili 4360 dopravních nehod, při nichž do 24 hodin zemřelo 59 osob a dalších deset osob po těchto 24 hodinách. Těžká zranění byla u více než 230 osob a bezmála dvě tisícovky osob utrpěly lehká zranění,“ uvádí jihočeský policejní mluvčí Milan Bajcura.

Nejtragičtějším obdobím byly měsíce srpen, září, říjen a listopad. To na jihočeských silnicích zemřela většina z celkového počtu lidí. Nejvíce nehod se stávalo ve čtvrtek.

Nejvíc úmrtí na silnicích prvních tříd

Podle policistů stoupá mezi řidiči agresivita, řidiči se nevěnují řízení tak, jak by měli, riskují a nepřemýšlí dopředu. 

„Mezi hlavní příčiny nehodovosti za loňský rok patří nepřiměřená rychlost, kvůli níž jsme zaznamenali 885 dopravních nehod a 14 usmrcených. Dále nesprávné předjíždění – 85 nehod a čtyři usmrcení, nedání přednosti v jízdě – 490 nehod a 14 mrtvých, nesprávný způsob jízdy –2502 nehod, při nichž zemřelo 24 lidí,“ připomíná krajský koordinátor Besipu Václav Kovář.

Pod pojmem nesprávný způsob jízdy se podle něj skrývá například nesprávné přejíždění při změně jízdního pruhu nebo nesprávný průjezd křižovatkou, v poslední době například přibývá nehod na kruhových objezdech.

Hlavní tahy, které jsou nejrychlejší, potřebujeme dostat do takové podoby, jako je například kolem Písku nebo z Budějovic směrem na Lišov.
Václav Kovář

Co s tím ale dál? „My se snažíme ta čísla používat k určitému rozboru a přicházet na to, proč nehodovost stoupá, co je příčinou, kde vytvářet kampaně a na koho působit. Jsem přesvědčený, že pokud v prevenci ukážeme, co se může stát, spousta lidí si na to v kritické situaci vzpomene. Věřím, že pokud chceme udělat změnu v naší společnosti, musíme ji vychovávat,“ říká Václav Kovář.

Bez osvěty to nepůjde, ale ani ne bez větších represí. A ty už se podle Milana Bajcury skutečně chystají. „Zvýší se počet dopravních akcí, které budou zaměřené přímo na vytipované komunikace i na vytipované účastníky provozu. Můžeme očekávat, že se znovu zaměříme na nákladní přepravu, autobusovou přepravu, potom pochopitelně na motorkáře, cyklisty, chodce, v podstatě na všechny účastníky silničního provozu,“ dodává.

Dneska lidé jezdí na motorce spíš kvůli image, a to je základní chyba, říká instruktor

Motorkáři

Za loňský rok řešili policisté v jižních Čechách 156 hlášených dopravních nehod motorkářů. Šest lidí při nich zemřelo, 34 skončilo v nemocnicích s těžkým zraněním, 125 odešlo s lehkým zraněním.

A nejen to. Policie více zaměří svoji pozornost také na dopravní inženýrství, to znamená například na rozhledové podmínky na křižovatkách. Hlavní vinu má sice vždy ten z řidičů, který udělá onu osudnou chybu, ale svou roli hraje také samotná silniční síť v jižních Čechách, která je na mnoha místech přetížená a nevyhovuje dopravnímu náporu.

Dokladem je fakt, že při srážkách aut na silnicích prvních tříd zemřelo loni 35 lidí, což je o 12 více než v roce 2017 a je to nejvíce z celkového počtu úmrtí.

Jihočeský kraj jako jeden z mála nemá souvislou dálniční komunikaci. „Hlavní tahy, které jsou nejrychlejší, potřebujeme dostat do takové situace, jako je například kolem Písku nebo z Budějovic směrem na Lišov. Je to komunikace první třídy, ale v podstatě dálničního typu. Provoz protisměrných vozidel je tam rozdělen a tudíž, jednoduše řečeno, nemůže dojít ke srážce dvou protijedoucích vozidel. Takové komunikace my potřebujeme,“ uzavírá Václav Kovář.

Spustit audio

Související