Uzavřený příběh hudebníka, který zcela ztratil paměť a po operaci se učil hrát na svůj nástroj od začátku
„Nikdy mě to moc nezajímalo. Ó, podívej se na mě teď! Nikdy jsem neznal techniku líbání. Nikdy jsem nevěděl, jaké vzrušení mohu cítit z tvého dotyku. Nikdy jsem toho moc nevěděl. Ó, podívej se na mě teď!“ To zpíval Franka Sinatra ve známém standardu Oh, Look At Me Now. A natočil tuto písničku dvakrát – poprvé na začátku 40. let minulého století s orchestrem Tommyho Dorseyho a pak v následující dekádě v jiném aranžmá na výborném swingovém album A Swingin´Affair.
Autor hudební složky této písničky, vynikající pianista Joe Bushkin se narodil 7. listopadu 1916 v New Yorku. Už jako mladík hrál na trubku a piano s newyorskými tanečními kapelami a potom se jeho muzikantský životopis začal rychle plnit zajímavými položkami a zastávkami.
Hrál ve výborném swingovém orchestru Bunnyho Berigana, ale také v postupujících třicátých letech s Eddiem Condonem, Maxem Kaminskym, Muggsym Spanierem a především Tommym Dorseym. Za války dával Joe více přednost hraní na trubku, ale po válce se k pianu zase vrátil.
Muzikantské osudy jej spojily s Bennym Goodmanem, Budem Freemanem a zejména s All-Stars Louise Armstronga. V padesátých letech doprovázel legendární Judy Garland při jejím památném televizním vystoupení pro stanici CBS.
V dalších letech se věnoval jiným zájmům, především chovu koní, a jako pianista se objevoval na veřejnosti pouze příležitostně. Joea Bushkina, který zemřel 3. listopadu 2004, představíme v malém portrétu jako pianistu, ale i jako osobitého vokalistu.
Odešel kytarista Pat Martino
Předchozí půlhodinku V náladě swingu, potažmo jazzu jsme končili informací o skonu slavného italského kytarista Franca Cerriho. Tentokrát ji završíme informací od odchodu dalšího mistra tohoto nástroje a shodou okolností hudebníka italského původu Pata Martina.
Pat Martino se však narodil v roce 1944 ve Filadelfii jako Patrick Carmen Azzara. Od patnácti se věnoval profesionální jazzové kytaře. Hrál s legendárním kytaristou Lesem Paulem, ale také světoznámými varhaníky Richardem Groove Holmesem a Jackem McDuffem.
V šestatřiceti ho potkala smrtelně nebezpečná zdravotní příhoda, po níž a po náročné operaci mozku přišel Pat Martino o veškerou paměť. A na kytaru se musel učit znovu, od nuly. Jak řekl, žil jsem jen přítomností a budoucností, minulost pro mě neexistovala.
A prizmatem této skutečnosti je třeba nahlížet i nahrávky a desky, které s jazzovou kytarou Pata Martina po tomto zákroku vyšly, včetně třeba pozoruhodné verze písničky Joni Mitchell Both Sides Now, v níž v 90. letech doprovodil černošskou zpěvačku Cassandru Wilson. A ta udělá důstojnou tečku za swingovou, potažmo jazzovou náladou.
Související
-
Vzpomínka na Gustava Broma, ale také uzavřená cesta italského kytaristy proslaveného i reklamou
„Musím se přiznat, že když jsme letos při koncertech našeho orchestru vzpomínali na Gustava Broma, tak se mi do očí tlačily slzy. On byl v muzice pro mě něco jako otec.“
-
Klára od Chinaski nebo Červená aerovka v Deseti tancích na hraně se Stainless Swingers
Z jakési úschovny času bychom pro vás rádi objevili mile mystifikační album Deset tanců na hraně. Natočil ho s hosty jednorázově sestavený orchestr Stainless Swingers.
-
Jan Spálený a jeho jihočeský hudební pozdrav z Terčina údolí
„Blues je mi nejbližší, protože, myslím, že mu rozumím a cítím to. Autenticita je jeho základ. Člověk chce v blues poučeně vyjádřit to, co prožil,“ zamýšlí se Jan Spálený.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.