U slevy zpozorněte. Někteří obchodníci stále uvádí matoucí údaje, varuje ředitelka inspektorátu

24. březen 2025

Největší audioportál na českém internetu

Ilustrační foto | Foto: Shutterstock

Rozhovor s Martinou Střihavkovou, ředitelkou oblastního inspektorátu České obchodní inspekce

Zdánlivě skvělá cenová nabídka může být nakonec pouze obyčejný podfuk. Česká obchodní inspekce se stále setkává s případy, kdy obchodníci uvádí matoucí údaje ohledně cen a slev na dané produkty. Spotřebitel se pak mnohdy jen těžko orientuje. K odhalení nekalých praktik prodejců přitom stačí jen pár klíčových znalostí.

Podle ředitelky Oblastního inspektorátu České obchodní inspekce pro Jihočeský kraj a Vysočinu Martiny Střihavkové by se kupující spíš než na slevy a slevové akce měli zaměřit především na samotné ceny daného produktu.

„Někdy jsou informace podávané tak, že výše samotné slevy vůbec zřejmá není. Někteří obchodníci vystavují kupující časovému tlaku, třeba při nakupování přes internet, kdy nabídka platí jen nějaké krátké časové období. Spotřebitele by to mělo donutit, aby si daný výrobek zakoupil,“ popisuje.

Přestože už více než dva roky platí zákon, který jasně říká, jak má vypadat správně uvedená informace o slevě na cenovkách, Česká obchodní inspekce se stále setkává s případy, kdy jsou takové údaje matoucí a záměrně obsahují zbytná čísla.

Na cenovce výrobku by měla být i takzvaná referenční cena. „Jde o nejnižší cenu daného výrobku za posledních 30 dnů, za jakou ho obchodník nabízel a prodával před poskytnutím slevy. Z ní by právě sleva měla být vypočtena. Cílem je, aby nedocházelo k umělému navyšování ceny výrobku a opticky ke zvyšování slevy. Všechny tyto věci při kontrolách zjišťujeme a prodávající vyzýváme k dodání cenové evidence“ vysvětluje Martina Střihavková.

V čem nám může pomoci Evropské spotřebitelské centrum a jak postupovat při reklamaci? Celý rozhovor s Martinou Střihavkovou z České obchodní inspekce si poslechněte online.

Související