Tam, kde končí rozum, začíná akvarel. Teodor Buzu vystavuje své malby na hedvábí
Narodil se v Moldávii, výtvarnou akademii vystudoval v Charkově na Ukrajině. V roce 1987 na Štědrý den se přestěhoval do jihočeského Tábora, kde už zůstal. Jeho životní motto zní: Jsem realista, ale věřím na zázraky.
Akademický malíř Teodor Buzu, držitel několika mezinárodních ocenění, teď vystavuje své obrazy malované na hedvábí v galerii uměleckého centra Kulturbrücke v dolnorakouské příhraniční obci Fratres poblíž Slavonic.
„To místo je fantastické. Cítím tady atmosféru času. Mám rád prostor, který si něco pamatuje, prostor jako svědka určitých událostí. Jsme právě na hranici Čech a Rakouska a vybral jsem schválně malbu na hedvábí, protože to je první druh malby,“ komentuje.
Hedvábí podle něj k sobě nepustí každého. „Maluje se na něj tak, že nejsou možné korekce, nedá se nic změnit. Člověk musí být hodně koncentrovaný a uvolněný, všechno, co udělá, je vidět a před hedvábím musí být pokorný a čistý,“ popisuje.
Při malování Teodor Buzu podle svých slov ztrácí rozum. „Tam, kde končí rozum, začíná akvarel. Já pracuji tak, jak se nedoporučuje, takzvanou konturu dávám po malbě nebo v procesu malby. Chci, aby se to míchalo a je jen otázka, jak a v jakém množství,“ říká.
Čtěte také
S hedvábím pracuje už minimálně deset let. „Využívám také malbu na plátno, porcelán, ale akvarel, je moje parketa. Najednou jsem ucítil, že se dá jít dál. Hedvábí je matné, může se s ním pracovat ve větších rozměrech, a to mě láká, takže je to pokračování akvarelu a mě to obohacuje,“ vysvětluje.
A co se týče témat k zobrazování, inspiraci vidí Teodor Buzu všude. „Není třeba hledat, ona sama přichází, jen člověk musí být připravený a odevzdaný,“ dodává umělec, jehož velkoformátové obrazy malované na hedvábí zůstanou v galerii ve Fratres do 25. září.
Rozhovor s výtvarníkem Teodorem Buzu přináší kulturní magazín Kavárna. Dále pořad zve na výstavu divadelních fotografií Bohuslavy Maříkové nebo představuje detektivku Zapomenutá vražda Agathy Christie v audioverzi.
Související
-
Boris Jirků vystavuje v Táboře své monumentální malby
Expresivní barevnost, dynamická perspektiva, figurální náměty. I tak lze charakterizovat tvorbu malíře, sochaře a ilustrátora Borise Jirků, který nyní vystavuje v Táboře.
-
Jindra Čapek dokončil ilustrace k novodobé foglarovce Davida Jana Žáka, teď pracuje na Pinocchiovi
Jindra Čapek svými kresbami doplnil více než 70 knižních titulů, od pohádek po literaturu faktu. Převážná většina jich vyšla v německých a švýcarských vydavatelstvích.
-
Brněnský výtvarník Petr Veselý přivezl do Domu umění i dílo přímo inspirované Budějovicemi
Jeho barvou je šedá. Skrývá v sobě veškeré valéry od černé po bílou a je v ní ukryta celá barevnost. Alespoň tak vyjadřuje brněnský autor Petr Veselý svůj výtvarný názor.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka