Školy mají žáky učit, jak zacházet s penězi. Přistupují k tomu ale různě
Znalost Čechů v oblasti finanční gramotnosti je podle posledního průzkumu OECD v rámci Evropy podprůměrná. Až dvě třetiny dospělých lidí se chovají ekonomicky nezodpovědně.
Výuka finanční gramotnosti na základních školách je ze zákona povinná od roku 2013. Každá škola ale k tématu přistupuje po svém. Například Základní škola v Ledenicích na Českobudějovicku se rozhodla svůj pedagogický sbor v tomto oboru proškolit, podobný způsob zvolily i další školy v kraji.
Kurzy finanční gramotnosti pro učitele má v regionu na starosti Zita Vinklerová ze společnosti Yourchance. Sama přiznává, že i když mají výuku oboru školy ze zákona povinnou, jejich znalost problematiky je různá. „Je to velice individuální přístup, jsou školy, kde to řeší ve velkém a starají se o to, aby pedagogičtí pracovníci i děti byli proškolení, a někde to prostě neřeší vůbec,“ říká.
Základní škola v Ledenicích zavedla výuku všeobecné gramotnosti, ve které je zahrnuta jak ta finanční, tak třeba i češtinářská a literární. Právě finanční gramotnost ale chtějí zdokonalit, a proto se do kurzů přihlásili.
Povědomí o finanční gramotnosti u dětí je podle ředitele Vladislava Šestáka stejně rozdílné, jako její výuka na jednotlivých školách. „Některé děti jsou zodpovědné víc, některé míň, takže jedině tím, že se s nimi budeme bavit, že jim to budeme ukazovat, se to může zlepšit,“ myslí si.
Vimperská škola získala jako první v kraji a třetí v republice certifikát finanční gramotnosti
Daně, rozpočet, hmotný a nehmotný majetek. Rozlišit tyto pojmy se učí žáci Základní školy Smetanova ve Vimperku. Za příkladnou výuku těchto témat teď škola získala Zlatý certifikát finanční gramotnosti.
Mezi nejlepší v tomto ohledu za celý Jihočeský kraj patří Základní škola Smetanova ve Vimperku. Ta dokonce před nedávnem jako třetí v republice získala certifikát finanční gramotnosti.
Oboru se dlouhodobě věnuje učitelka Jana Doležalová. „Všichni učitelé jsou proškolení a výsledek není výsledkem jednoho člověka, ale celého pedagogického sboru. To je problém na našich školách, že neumíme pracovat kolektivně. Pokud budeme pracovat kolektivně, můžeme se dostat tam, kde jsme my s finanční gramotností. Žáci na to reagují velice dobře a zkušenosti z hodin předávají i ve svých rodinách,“ komentuje.
Do projektu Finanční gramotnost do škol už se zapojila například základní škola v Besednici, ale třeba i Mateřská, Základní a Střední škola pro sluchově postižené v Českých Budějovicích.
Související
-
Na Prachaticku a Strakonicku je málo zdravotních sester, otevřou tu proto dvě třídy
V Prachaticích a ve Strakonicích vzniknou dvě třídy pro 50 budoucích sester. Dislokované pracoviště českobudějovické školy má pomoci s nedostatkem zdravotníků v regionu.
-
Díky spolupráci s firmou získala budějovická průmyslovka speciální frézovací stroj
Nové obráběcí zařízení za zhruba 200 tisíc korun má k dispozici českobudějovická Střední průmyslová škola strojní a elektrotechnická. Získala ho od místní firmy.
-
Nejlepší školou při zkouškách z angličtiny je budějovické Biskupské gymnázium
Biskupské gymnázium v Českých Budějovicích má celostátní úspěch. Britské velvyslanectví ho označilo za nejúspěšnější školu v přípravě na Cambridgské jazykové zkoušky.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Raketa Orešnik je pro Putina nástroj propagandy. Rusko nemá kapacity na sériovou výrobu, říká Macko
-
ONLINE: Území v Kurské oblasti obsazené Ukrajinou se zmenšilo. Rusové zde nasadili 59 000 vojáků
-
Za letošní vlny veder může opravdu klimatická krize. Bez fosilních paliv by k nim nemohlo dojít
-
Kinosál bez povolení a nepřiměřený plat. Dcera kapitána Toma zneužila peníze z jeho nadace