Školy mají žáky učit, jak zacházet s penězi. Přistupují k tomu ale různě

Peníze (Ilustrační foto)

Znalost Čechů v oblasti finanční gramotnosti je podle posledního průzkumu OECD v rámci Evropy podprůměrná. Až dvě třetiny dospělých lidí se chovají ekonomicky nezodpovědně.

Výuka finanční gramotnosti na základních školách je ze zákona povinná od roku 2013. Každá škola ale k tématu přistupuje po svém. Například Základní škola v Ledenicích na Českobudějovicku se rozhodla svůj pedagogický sbor v tomto oboru proškolit, podobný způsob zvolily i další školy v kraji.

Kurzy finanční gramotnosti pro učitele má v regionu na starosti Zita Vinklerová ze společnosti Yourchance. Sama přiznává, že i když mají výuku oboru školy ze zákona povinnou, jejich znalost problematiky je různá. „Je to velice individuální přístup, jsou školy, kde to řeší ve velkém a starají se o to, aby pedagogičtí pracovníci i děti byli proškolení, a někde to prostě neřeší vůbec,“ říká.

Základní škola v Ledenicích zavedla výuku všeobecné gramotnosti, ve které je zahrnuta jak ta finanční, tak třeba i češtinářská a literární. Právě finanční gramotnost ale chtějí zdokonalit, a proto se do kurzů přihlásili.

Povědomí o finanční gramotnosti u dětí je podle ředitele Vladislava Šestáka stejně rozdílné, jako její výuka na jednotlivých školách. „Některé děti jsou zodpovědné víc, některé míň, takže jedině tím, že se s nimi budeme bavit, že jim to budeme ukazovat, se to může zlepšit,“ myslí si.

Vimperská škola získala jako první v kraji a třetí v republice certifikát finanční gramotnosti

Škola, matematika, počítání, kalkulačka, test, písemka. Ilustrační foto

Daně, rozpočet, hmotný a nehmotný majetek. Rozlišit tyto pojmy se učí žáci Základní školy Smetanova ve Vimperku. Za příkladnou výuku těchto témat teď škola získala Zlatý certifikát finanční gramotnosti.

Mezi nejlepší v tomto ohledu za celý Jihočeský kraj patří Základní škola Smetanova ve Vimperku. Ta dokonce před nedávnem jako třetí v republice získala certifikát finanční gramotnosti.

Oboru se dlouhodobě věnuje učitelka Jana Doležalová. „Všichni učitelé jsou proškolení a výsledek není výsledkem jednoho člověka, ale celého pedagogického sboru. To je problém na našich školách, že neumíme pracovat kolektivně. Pokud budeme pracovat kolektivně, můžeme se dostat tam, kde jsme my s finanční gramotností. Žáci na to reagují velice dobře a zkušenosti z hodin předávají i ve svých rodinách,“ komentuje.

Do projektu Finanční gramotnost do škol už se zapojila například základní škola v Besednici, ale třeba i Mateřská, Základní a Střední škola pro sluchově postižené v Českých Budějovicích.

Spustit audio

Související